Profesion
perguruan merupakan badan yang dipertanggungjawabkan oleh kerajaan untuk
melahirkan generasi masa hadapan yang canggih sebagai jentera penggerak negara.
Tanggungjawab profesion perguruan menjadi semakin berat kerana generasi masa
hadapan yang hendak dilahirkan itu bukan sahaja perlu diterapkan dengan
pelbagai ilmu pengetahuan semata-matanya, tetapi perlu juga diseimbangkan dengan
nilai sosial yang baik dalam segi moral dan etika yang murni.
Malangnya ketika
kita bersungguh-sungguh menyahut cabaran masa kini untuk merealisasikan
aspirasi negara, timbul pula bantahan ibu bapa terhadap hukuman guru-guru ke
atas pelajar dan berita berkenaan dengan ibu bapa atau pelajar menyerang atau
mencederakan guru. Maka timbullah persoalan sama ada patutkah institusi
pendidikan khususnya guru-guru sekolah terlibat dalam soal mendisiplinkan
pelajar dan apakah kaedah yang patut dilaksanakan bagi menjatuhkan hukuman
disiplin terhadap pelajar?
Apabila membicarakan masalah guru
memukul pelajar, banyak tafsiran yang berbeza mengenai guru yang jahat. Kalau
seorang murid sekolah rendah, pasti katanya guru yang jahat akan memberi
latihan atau kerja rumah yang banyak. Jelas di sini keikhlasan guru yang
memberi latihan atau kerja rumah utuk meningkatkan kemahiran murid, disalah
tafsirkan sebagai jahat. Tetapi mereka lupa, bahawa guru itu lebih banyak
menghabiskan masanya untuk menyemak latihan atau kerja rumah murid-muridnya.
Dalam hal ini, ibu bapa yang kurang faham akan beranggapan guru memberi kerja
rumah yang banyak sebagai mendera anak mereka.
Murid-murid
sekolah menengah, pasti mengatakan guru yang jahat akan selalu menghalang atau
mengawal mereka dari segi kesalahan. Sekali lagi keikhlasan guru yang cuba
mendisiplinkan mereka disalah tafsirkan sebagai jahat. Tetapi mereka lupa,
bahawa guru melakukan semua itu cuma untuk kebaikan mereka juga. Bagi
sesetengah pihak ibu bapa yang sibuk dengan pekerjaan, pasti mereka kurang
bersama anak-anak dalam kehidupan seharian. Mereka pasti tidak mengetahui apa
yang dilakukan oleh anak mereka. Apabila guru cuba memperbetulkan tingkah laku
anak murid mereka, ibu bapa akan cepat melenting. Mereka beranggapan bahawa
guru itu mendera anak mereka sahaja.
Ibu bapa
seharusnya sedar, naluri seseorang kanak-kanak dan remaja sememangnya nakal dan
setiasa mempunyai perasaan yang suka memberontak. Proses mendisiplin pula amat
rumit dan berhadapan dengan pemberontakan jiwa anak-anak. Proses mendisiplinkan
di tahap remaja atau buluh lebih menyukarkan dan sebab itu ibu bapa mengelak
utnuk mendisiplinkan anak mereka sama ada melalui perang psikologi mahupun
rotan. Mereka takut untuk berhadapan dengan sikap pemberontakan anak-anak
mereka ini. Ibu bapa bimbang anak-anak mereka akan lari dari rumah atau
melakukan perbuatan yang negatif seperti menagih dadah dan sebagainya.
Institusi sekolah
yang bersedia memainkan peranan itu, menggariskan beberapa garis panduan dan
disiplin yang semata-mata mahu mendidik dan mengawal tingkah laku pelajar yang
pada peringkat usia sebegini mudah dipengaruhi oleh rakan sebaya dan
persekitaran.
Alangkah baiknya
pihak ibu bapa pula menghormati dan berterima kasih kepada para guru dan pihak
sekolah kerana secara tidak langsung mengambil alih tugas mereka bagi
mendisiplinkan dan memberi ilmu pengetahuan kepada anak-anak mereka. Semua
tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan kepada guru untuk mendisiplinkan
murid-murid, dengan niat untuk membentuk dan mendidik mereka supaya menjadi
ahli masyarakat yang berguna suatu hari nanti.
Jika diamati,
pelajar hari ini yang terdiri daripada remaja sering dibabitkan dengan pelbagai
jenayah dan salah laku. Pergaduhan dan gengsterisme, merokok, menagih dadah,
seks bebas, memusnahkan harta benda awam (vandalisme), merompak dan ada
yang mengupah orang untuk memukul guru. Perlakuan sebegini tidak disedari oleh
ibu bapa kerana kejadian tidak berlaku di hadapan mata mereka. Mereka akan
cepat marah sekiranya anak mereka menunjukkan lebam dan mengadu dipukul guru.
Lazimnya, mereka terlupa untuk bertanya mengapa anak mereka dipukul.
Pengalaman
Cikgunie pada hari ini menunjukkan betapa ibu bapa hanya menyedari kesalahan
guru merotan dan mendenda anak-anak mereka dan bukannya kesalahan anak-anak mereka. Murid yang ponteng kelas, datang lewat,
merokok, tidak berpuasa dan tidak menyiapkan kerja rumah adalah sebahagian daripada
kesalahan murid-murid di sekolah.
Pada petang
yang mulia di bulan Ramadan ini Cikgunie diserang oleh sepasang suami isteri
yang merupakan waris kepada murid di sekolah Cikgunie. Kesalahan murid tersebut
ialah DENGAN SENGAJA MASUK KE KAWASAN SEKOLAH PADA JAM 8.20 PAGI iaitu selepas
semua murid habis baca Yaasin. Sebagai dendaan kepada mereka Cikgunie mengambil
kunci motosikal mereka dan menyerahkan kepada mereka sejam selepas pelajar lain
pulang. Jam 2.30 petang ibu bapa murid tersebut datang ke pejabat dan tanpa
usul periksa terus memaki hamun Cikgunie yang kononnya tidak bertimbang rasa
mendenda anak mereka sedemikan rupa. Alasannya naluri keibuan ibu tersebut
menyatakan sesuatu yang buruk berlaku kepada anak mereka semasa dalam
perjalanan pulang dari sekolah. Itu memang bagus tetapi kerisauan yang
berlebihan boleh memudaratkan mereka.
Sambil
tersenyum Cikgunie mempelawa pasangan tersebut masuk ke bilik Cikgunie. Suasana
penghawa dingin yang sejuk serta data-data yang Cikgunie tunjukkan sebagai
evidens kepada mereka telah menyebabkan si ibu menangis sambil memeluk
Cikgunie. Ungkapan maaf bertubi-tubi keluar dari bibir ibu tersebut terhadap
Cikgunie. Cikgunie tak buat apa-apa pun cuma menunjukkan rekod salah laku anak
mereka serta gambar-gambar yang Cikgunie rakamkan sejak Februari hingga semalam. Tidak lebih dan tidak kurang pun. Kesalahan Cikgunie ialah tidak memaklumkan ibu bapa yang anaknya didenda balik lewat. Itu sahaja dan Cikgunie pun meminta maaf daripada ibu tersebut.
Akhirnya
barulah si ibu mengaku yang anaknya selalu pulang awal dan dia tahu anaknya
ponteng kelas masa akhir kerana tidak mahu solat di sekolah. Ibu tersebut juga
mengaku anaknya tidak pernah buat kerja sekolah di rumah. Ibu tersebut juga
mengaku anaknya selalu keluar rumah sebelum jam 7.00 pagi dan jarak antara
rumahnya dengan sekolah tidak sampai 10 kilometer. Jadi, di mana anaknya
sebelum jam 8.00 pagi? Hanya guru-guru disiplin dan guru yang bertugas sahaja
tahu di mana remaja seperti itu berada. Akan tetapi jika diambil tindakan,
semua itu menjadi kesalahan pula. Jika demikan, apakah aspirasi kerajaan untuk
melahirkan insan berminda kelas pertama dapat direalisasikan pada 2020 nanti? Tepuk
dada tanya selera kerana di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung. Pokok tidak
akan bergoyang kalau tidak ada angin kerana pokok pangkalnya terletak pada
hati. Tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak kata. Oleh itu, tanyalah
hati di manakah letaknya keimanan kita.
No comments:
Post a Comment