Photobucket

Thursday, April 26, 2012

UJIAN LISAN BERASASKAN SEKOLAH (ULBS)




KRITERIA PENSKORAN UJIAN LISAN BAHASA MELAYU

Peringkat

Skor

Konstruk

Kriteria / Keterangan


Sangat Baik

34 - 40
1.  Tatabahasa dan kosa kata
·          Bahasa gramatis, penggunaan kosa kata sangat tepat.
2.  Sebutan, intonasi dan nada
·          Sebutan betul, sangat jelas dan tepat.
·          Intonasi dan nada betul.
3.  Kefasihan
·          Keseluruhan pengucapan sangat petah dan fasih.
4.  Idea
·          Keseluruhan pengucapan mencapai maksud.
·          Idea sangat tepat serta matang.
5.  Bertatasusila
·          Pengucapan yang sangat beradab, bersopan dan santun berbahasa.

Baik


25 - 33
1.  Tatabahasa dan kosa kata
·          Bahasa gramatis, penggunaan kosa kata tepat.
2.  Sebutan, intonasi dan nada
·          Sebutan betul, jelas dan tepat.
·          Intonasi dan nada betul.
3.  Kefasihan
·          Keseluruhan pengucapan petah, fasih dan idea tepat.
4.  Idea
·          Keseluruhan pengucapan mencapai maksud.
·          Idea tepat serta matang.
5.  Bertatasusila
·          Pengucapan beradab, bersopan dan santun berbahasa.


Memuaskan
16 - 24
1.  Tatabahasa dan kosa kata
·          Bahasa masih gramatis, penggunaan kosa kata masih tepat.
2.  Sebutan, intonasi dan nada
·          Sebutan masih betul, masih jelas dan masih tepat.
·          Kebanyakan  intonasi dan nada masih betul.
3.  Kefasihan
·          Keseluruhan pengucapan masih petah, masih fasih dan idea masih tepat.
4.  Idea
·          Keseluruhan pengucapan masih mencapai maksud.
·          Idea masih tepat serta masih matang.
5.  Bertatasusila
·          Pengucapan masih beradab, masih bersopan dan masih santun berbahasa.

 

Kurang
Memuaskan

07 - 15
1.  Tatabahasa dan kosa kata
·          Bahasa kurang gramatis, penggunaan kosa kata kurang tepat dan kadangkala salah.
2.  Sebutan, intonasi dan nada
·          Kebanyakan sebutan kurang betul, kurang jelas dan kurang tepat.
·          Intonasi dan nada kurang betul.
3.  Kefasihan
·          Keseluruhan pengucapan kurang petah, kurang fasih dan idea kurang tepat.
4.  Idea
·          Kebanyakan pengucapan tidak mencapai maksud.
5.  Bertatasusila
·          Pengucapan kurang beradab, bersopan dan kurang santun berbahasa.
Tahap Pencapaian Minimum


01- 06
1.  Tatabahasa dan kosa kata
·          Keseluruhannya lemah.

·          Calon tidak menunjukkan penguasaan kemahiran bertutur dalam bahasa Melayu.
2.  Sebutan, intonasi dan nada
3.  Kefasihan
4.  Idea
5.  Bertatasusila


Monday, April 9, 2012

MENGAPA AKU JADI CIKGU???

 10 SEBAB MENGAPA AKU JADI CIKGU…..
                           
a.     Pekerjaan guru merupakan satu ibadah
       Ketahuilah wahai semua pembaca sekalian. Tugas seorang guru itu ialah menyampaikan ilmu. Setiap ilmu yang disampaikan oleh seorang guru ialah ilmu yang berkait dengan duniawi dan akhirat. Maka sesiapa yang menyampaikan ilmu yang baik-baik, dia telah menempah tiket ke syurga. Jika seorang guru mengajar 100 orang anak murid sehari, maka dia menempah 100 tiket ke syurga setiap hari. Jadi, kita hitunglah sendiri berapa tiket kita akan dapat dalam seminggu, sebulan, setahun dan seterusnya hingga tak cukup jari kaki tangan…hehehe

b.    Pekerjaan Guru memerlukan kita berada 100 langkah di hadapan.
       Tidak percaya? Tanyalah semua guru. Setiap Buku Rekod Mengajar perlu ditulis Rancangan Pengajaran Tahunan(RPT) untuk setahun sebelum kita mula mengajar pada tahun berikutnya. Oleh itu jangan marah kalau aku katakana bahawa, setiap orang guru akan berada 100 langkah di hadapan orang lain setiap hari. Para gurulah yang akan ingat hari ini berapa haribulan kerana setiap guru perlu menyediakan takwim PDP masing-masing. PDP tu apa benda pula? PDP ialah pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan oleh guru dalam setiap kelas. Oleh itu, jika aku memilih pekerjaan sebagai guru aku akan berada 100 langkah di hadapan orang yang bukan guru. Ada yang marah dengan kenyataan aku? Hakikat tidak dapat ditidakkan…

c.     Kehidupan Guru Penuh Dengan Jadual
Bukan aku kata wanita yang mempunyai pekerjaan lain tidak mempunyai jadual. Tetapi kalau memilih profesion kecikguan, jadualnya setiap hari sudah tetap dan ditetapkan. Setiap guru ditentukan kelas yang akan diajarnya, mata pelajaran yang akan diajarnya dan bilik-bilik yang akan dimasukinya sudah ditetapkan oleh pihak pengurusan berdasarkan opsyen mereka. Jadi guru-guru ini sudah terlatih dan tidak perlukan training macam sektor pekerjaan lain. Sebagai contoh, ini adalah jadual berkala aku sebagai seorang cikgu biasa lagi terbiasa.
4.00 pagi : Bangun pagi  (sebab aku menetap di Labuan, masa terbit matahari lebih awal dari Semenanjung) Kalau di Semenanjung pun aku tetap bangun jam 4.00 pagi juga sebab sekolah jauh dari rumah....
4.50 pagi : sediakan sarapan, lauk tengahari, mandi, solat dan berdandan.
5.00 pagi : kejutkan anak-anak untuk bersiap ke sekolah.
5.40 pagi : hantar anak-anak ke sekolah dan meneruskan perjalanan.
6.10 pagi : Sampai sekolah.
6.30 pagi : Persiapan untuk masuk kelas.
7.00 pagi : Masuk kelas ikut jadual. Kadang 7.40 pagi, kadang 8.20 pagi.
10.20 pagi : Rehat
10.40 pagi : Masuk kelas lagi, kadang 11.20, kadang 12.00…ikut jadual yang ditetapkan…hehehe
2.00 petang : Balik rumah (kalau tiada kelas tambahan atau aktiviti sekolah)
Senang sangat-sangat kan?

d.     Senang Mengurus Keluarga
Apabila sudah berkahwin, seseorang guru itu akan mengatur hidup berkeluarga dengan lebih sempurna kerana dapat menyediakan sarapan pagi, memasak untuk tengahari dan dapat menyediakan minum petang dan makan malam. Anak-anak pun akan terurus kerana ibu-ibu yang bekerja sebagai cikgu dapat mengetahui apa-apa pekeliling dan aktiviti yang berlaku mengikut bulan kerana masing-masing sudah maklum akan takwim Kementerian Pelajaran Malaysia dan Jabatan Pelajaran Negeri masing-masing.

e.     Guru Mempunyai Sikap Dedikasi, Komited dan Komitmen.
Kehidupan seorang guru hanya melibatkan sekolah dan tempat-tempat kerjanya sahaja.  Biasanya setiap orang guru wajib mempunyai sikap berdedikasi, komited dan memberikan komitmen terhadap kerjaya mereka. Hai ini adalah kerana mereka berurusan dengan ‘manusia’ yang mempunyai pelbagai ragam  dan rencam serta sangat kompleks. Bukan apa, ibu bapa dan penjaga sekarang kebanyakannya mengharapkan cikgu seratus peratus menjadi 'baby sitter' kepada anak-anak mereka. Anak-anak ini pula perlukan lebih perhatian. Kalau boleh mereka mahu seorang guru seorang murid. Oleh itu, setiap orang cikgu mahu atau tidak, suka atau tidak, perlu memberi sepenuh perhatian terhadap murid-murid daripada pelbagai latar belakang yang berbeza agama, bangsa, budaya dan adat resam ini.

f.     Pekerjaan Guru Sebagai Terapi melepaskan tekanan
Semua kerja ada tekanan. Budak yang tolong isi minyak di stesen minyak pun ada tekanan. Pakar psikologi pun ada tekanan. Pendek kata semua orang akan mengalami tekanan. Tetapi bagaimana cara kita menguruskan tekanan? Adakah kita dapat menguruskan diri kalau tertekan? Cikgu-cikgu biasanya akan dihantar menghadiri kursus atau bengkel pengurusan tekanan. Selalunya ada, cuma akhir-akhir ini sejak ekonomi semakin kurang baik, kursus semakin berkurangan dan beban kerja bertambah. Tapi itu bukan suatu masalah sebab banyak cara lagi boleh melampiaskan tekanan kerja ini. Sekarang ini wujud Latihan Dalam Perkhidmatan hanaya dengan membaca beberapa buah buku dan selepas itu kita bentangkan. Ini merupakan cara melepaskan tekanan yang paling hebat. Apa tidaknya. Kita pasti akan membaca buku-buku berkaitan pengurusan stress. Bagus bukan?

g.     Pekerjaan Sebagai Guru  Banyak Cuti
Faktor ini yang semua orang suka sangat dengan kerjaya guru termasuk aku. Awal tahun sudah merancang cuti persekolahan. Cuti bulan Mac pergi makan angin ke Kota Kinabalu. Cuti bulan Mei, balik kampung. Cuti raya balik kampung lagi walaupun aku sudah beranak pinak. Cuti hujung tahun balik kampung lagi dan sambung cuti-cuti Malaysia. Pada masa cutilah aku dapat berkumpul dengan keluarga. Siapa yang kata jadi cikgu tak seronok? Pengalaman peribadi aku, setiap kali cuti, wajah anak-anak aku akan ceria lebih daripada sinaran matahari pagi. Kenapa? Sebab dapat pergi ke tempat-tempat peranginan yang mereka tak pernah pergi. Tapi sampai tahun ini, semua negeri di Malaysia anak-anak sudah pergi. Nak bawa mereka ke luar Negara? Tak mampu lagi…hehehe

h.     Penampilan Seorang Guru.
Setiap manusia dilahirkan dengan pelbagai paras rupa yang unik. Cuma cara manusia menampilkan dirinya di khalayak menyebabkan ada yang nampak menarik, tertarik dan sebagainya  Dari segi wajah dan sebagainya, aku tidak akan menilai manusia. Tapi kebanyakan guru biasanya punya penampilan yang sedap mata memandang. Pergi sekolah mesti kena dengan gaya. Setiap hari ada berapa ratus pasang mata yang akan memerhatikan langkah guru itu? Maka apabila memilih profesion keguruan, secara tidak langsung setiap orang atau wanita akan menjaga penampilan mereka daripada hujung rambut hingga hujung kaki. Seronok, kan! sebab kita belajar jadi model untuk anak-anak murid kita.....hahaha

i.     Gelaran Guru Kekal Hingga Mati
       Gelaran ini yang paling aku suka. Walaupun seseorang guru itu berumur 30-an, 40-an, 50-an, mereka  tetap dipanggil ‘CIKGU’. Kalau aku memilih profesion lain, apabila umur 30-an, budak-budak akan panggil kakak, kalau umur 40-an, budak-budak akan panggil makcik dan kalau umur 50-an, budak-budak akan panggil nenek…huhuhu…kesiannnn. Tetapi apabila memilih profesion keguruan, gelaran cikgu aku sandang sampai mati. Bila orang bertanya, "Cikgu, boleh datang ke rumah saya...Cikgu, boleh tolong saya.....Cikgu, anak saya sakit....Cikgu,..bla bla bla..." hinggalah aku mati...tidak akan ada orang nak panggil, "Makcik, datang rumah,,,,,Makcik anak saya,,,,bla bla bla...".

j.     Lelaki suka memilih calon isteri daripada golongan guru….hehehe
       Kerjaya seorang guru merupakan kerjaya yang paling disukai oleh lelaki yang sedang encari calon isteri. Benarkah? Tanya suami anda yang bekerja sebagai guru mengapa mereka memilih anda sebagai isteri. Pengalaman sendiri lagiii…Suami aku memilih aku sebagai isteri kerana AKU SEORANG GURU…..hahaha dan ada juga tambahannya….SEBAB SUAMI AKU JUGA MENCINTAI AKU….hehehe

Wednesday, April 4, 2012

LATIHAN RUMUSAN KARANGAN 2012


Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian buat satu rumusan tentang faedah-faedah hidup berjiran dan cara-cara memupuk semangat kejiranan. Panjang rumusan hendaklah  tidak melebihi 120 patah perkataan.

             Kemakmuran sesebuah negara amat bergantung pada kemantapan dan keutuhan hubungan dalam setiap lapisan masyarakat. Hubungan yang erat antara jiran dalam masyarakat merupakan ciri  masyarakat yang berkualiti.  Semangat kejiranan dapat memainkan peranan yang amat penting dalam menjana kehidupan setempat yang aman dan harmoni.

             Jiran ialah orang yang tinggal paling hampir  dengan tempat kediaman kita. Segala perkara yang berlaku pada diri kita terlebih dahulu diketahui oleh jiran. Oleh itu, jiran merupakan orang yang paling mudah memberikan pertolongan pada saat kita ditimpa bencana. Pertolongan seperti inilah yang amat diperlukan pada masa kecemasan sementara menunggu bantuan pihak berwajib atau sanak-saudara. Jiran yang berbeza latar belakang pekerjaan, pendidikan, agama dan budaya akan memberikan manfaat yang besar kepada kita. Hal ini kerana mereka memiliki pengetahuan dan kemahiran yang boleh kita kongsi bersama-sama. Di samping itu, jiran yang sepakat dan bersatu padu mampu menjamin keselamatan setempat  daripada sebarang ancaman seperti kecurian, penyalahgunaan dadah dan budaya samseng.

             Segala perkara yang mencemarkan keharmonian dan kesejahteraan masyarakat dapat dicegah dengan semangat kerjasama dan keprihatinan sesama jiran. Gejala sosial seperti khalwat, penderaan kanak-kanak dan kes-kes jenayah dapat dibendung jika jiran memainkan peranan dan mengambil inisiatif melaporkannya kepada pihak berkuasa. Kita perlu bertindak sekalipun gejala tersebut tidak menimpa ahli keluarga sendiri. Setiap ahli masyarakat seharusnya beringat sebelum terjadi sesuatu yang buruk, bak kata pepatah, ‘sediakan payung sebelum hujan’. Jiran yang hidup dalam suasana bekerjasama dan mengambil berat antara satu sama lain sudah semestinya dapat menjana program yang menyumbang kebajikan kepada masyarakat setempat. Rahsia kejayaan program ini terletak pada persepakatan dan persefahaman yang mantap sesama jiran.

             Perpaduan ialah kunci kemakmuran dan kesejahteraan negara. Tanpa perpaduan, negara akan berada dalam keadaan kucar-kacir dan masyarakat tidak lagi dapat hidup dalam keadaan aman dan damai. Perpaduan dapat dilahirkan melalui hubungan baik sesama jiran. Jiran yang baik ialah jiran yang berjaya memupuk semangat tolenrasi, saling mempercayai dan mengamalkan perkongsian pintar sesama mereka. Sekiranya hal ini diabaikan, maka lambat-laun akan tercetuslah bibit-bibit permusuhan yang akhirnya membawa kepada perbalahan dan perpecahan.

            Kesimpulannya, jelaslah kepada kita betapa penting dan besarnya peranan jiran dalam menentukan kemakmuran dan kesejahteraan sesebuah negara. Hanya negara yang makmur dan sejahtera sahaja yang akan dapat meneruskan agenda pembangunan yang lebih gemilang pada masa akan datang.

                        (Dipetik dan diubahsuaikan daripada Kejiranan, Cara Kekalkan    
                                                  Hubungan Baik, oleh Ahmad Tarmizi Zakaria,
                                                                            Utusan Malaysia, Jun 2003)



TAJUK KARANGAN DALAM BUKU TEKS TINGKATAN 4

Unit 1 : SENARIO MASYARAKAT KITA
Masyarakat Malaysia Alaf Baru
Tradisi Kejiranan Dalam Masyarakat

Unit 2 : AMBANG REMAJA
Remaja dan Cabaran
Remaja dan Keluarga
Disiplin Remaja dan Kokurikulum

Unit 3 : DUNIA SEMAKIN CANGGIH
Kad Elektronik
Budaya Teknologi Maklumat dan Telekomunikasi
E-mel dan anda

Unit 4 : KERANAMU Malaysia
Patriotisme
Malaysia Alaf Baru
Pengorbananku

Unit 5 : MELESTARIKAN ALAM SEKITAR
Pendidikan Alam Sekitar
Kualiti Udara
Pencemaran Sungai Kita

Unit 6 : RIADAH
Hobi, Sukan dan Rekreasi
Cabaran di Puncak Kinabalu
Hobi dan Cabarannya

Unit 7 : GENERASI KITA
Wawasan Generasi Kita
Patriotisme Generasi Muda
Generasi Pelapis

Unit 8 : GAYA HIDUP SIHAT
Amalan Gaya Hidup Sihat
Remaja dan Kesihatan
Obesiti dan Pencegahannya

Unit 9 : KERJAYA
Minggu Kerjaya
Cita-cita dan Kerjaya
Surat Permohonan
Unit 10 : WARISAN BANGSA
Pemeliharaan dan Pemuliharaan Bangunan Bersejarah
Warisan Seni Bina MelayuTradisional
Pemuliharaan Warisan Sejarah

Unit 11 : INDUSTRI PELANCONGAN MALAYSIA
Kebudayaan dan Pelancongan
Malaysia dan Destinasi Pelancongan

Latihan Karangan Berdasarkan Topik dalam Buku Teks Bahasa Melayu Tingkatan 4
 
1. Senario Masyarakat Kita (Buku Teks m.s. 1)

Soalan Contoh

Masyarakat berbilang kaum yang tinggal di negara kita hidup dalam keadaan aman dan harmoni.

Berikan pendapat anda tentang usaha-usaha untuk mengekalkan keadaan tersebut.

2. Ambang Remaja (Buku Teks m.s. 23)

Soalan Contoh

Sebagai seorang remaja, anda juga merupakan seorang belia yang mempunyai peranan yang penting untuk membangunkan negara ini.

Ulas pernyataan di atas.

3. Dunia Semakin Canggih (Buku Teks m.s. 50)

Soalan Contoh

Penggunaan kad kredit dalam kalangan masyarakat pada masa ini semakin meluas kerana banyak memberikan kemudahan kepada penggunanya.

Huraikan implikasi penggunaan kad kredit kepada masyarakat.

4. Keranamu Malaysia (Buku Teks m.s. 75)

Soalan Contoh

Banyak kejayaan yang dicapai oleh rakyat Malaysia telah membuktikan bahawa negara kita juga setanding dengan negara maju yang lain.

Huraikan kejayaan-kejayaan yang dicapai oleh rakyat Malaysia pada peringkat antarabangsa.

5. Melestarikan Alam Sekitar (Buku Teks m.s. 100)

Soalan Contoh

Pelbagai usaha telah diambil oleh pihak kerajaan dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) untuk mengatasi masalah pencemaran alam namun masih kurang berkesan untuk mengatasinya.

Jelaskan pendapat anda tentang pernyataan tersebut.

6. Riadah (Buku Teks m.s. 127)

Soalan Contoh

Aktiviti memancing ikan semakin diminati oleh sesetengah anggota masyarakat pada masa ini.

Huraikan faedah-faedah yang diperoleh daripada aktiviti terebut.

7. Generasi Kita (Buku Teks m.s. 156)

Soalan Contoh

Remaja pada hari ini perlu diberikan pendidikan yang sempurna kerana mereka merupakan generasi yang akan memimpin negara pada masa depan.

Nyatakan peranan ibu bapa dalam merealisasikan hasrat kerajaan melahirkan pemimpin pada masa hadapan.

8. Gaya Hidup Sihat (Buku Teks m.s. 180)

Soalan Contoh

Sebagai seorang wartawan majalah terkemuka di negara ini, anda dikehendaki menulis rencana yang bertajuk “Budaya Makanan Segera dalam Kalangan Masyarakat ”.

Tulis rencana itu selengkapnya.
9. Kerjaya (Buku Teks m.s. 203)

Soalan Contoh

Anda berminat untuk menulis rencana tentang masalah mahasiswa yang menganggur dan hanya berminat untuk bekerja makan gaji selepas menamatkan pengajian.

Tulis rencana tersebut selengkapnya.

10. Warisan Bangsa (Buku Teks m.s. 223)

Soalan Contoh

Bangunan bersejarah tinggalan penjajah pada zaman penjajahan perlu dikekalkan kerana mempunyai nilai warisan yang tinggi.

Jelaskan kelebihan-kelebihan bangunan bersejarah tersebut.

11. Industri Pelancongan Malaysia (Buku Teks m.s. 249)

Soalan Contoh

Industri pelancongan di negara kita merupakan antara penyumbang utama dalam bidang ekonomi dan hal ini penting untuk memajukan negara.

Huraikan sumbangan-sumbangan industri pelancongan terhadap kemajuan negara.