Photobucket

Thursday, March 7, 2013

JOM BUAT ULANGKAJI TATABAHASA

PENGETAHUAN DAN KEMAHIRAN BAHASA
[ 30 markah ]

(a)       Tulis satu ayat bagi setiap kata majmuk di bawah ini supaya jelas menunjukkan maksudnya. Anda tidak boleh menambah imbuhan, dan menggunakan kata majmuk itu sebagai peribahasa dan nama khas.

 (i)            anak angkat

(ii)          anak busur

(iii)         anak dagang

(iv)         anak kapal

(v)          anak kunci

(vi)         anak tangga

 (6markah)

(b)       Gabungkan ayat-ayat pendek di bawah ini supaya menjadi tiga ayat sahaja tanpa mengubah susunan dan makna asal ayat-ayat tersebut.

 Proses globalisasi membawa kepada kemajuan negara. Proses globalisasi membawa masalah pencemaraan alam sekitar. Pencemaran alam sekitar kian berleluasa. Masalah itu menyebabkan berlakunya pencemaran sungai. Sungai membekalkan sumber air mentah kepada rakyat. Sumber air tidak pupus. Air semakin berkurangan. Air dapat digunakan oleh manusia dengan selamat.

(6 markah)

(c)        Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan penggunaan ejaan dan satu kesalahan imbuhan. Senaraikan kesalahan-kesalahan itu dan betulkan kesalahan-kesalahan tersebut.

(i)            Pihak berkuasa telah adakan serbuan yang kerap untuk membasmi kemasukan cekera padat cetak rompak di pasaran negara.

(ii)          Pegawai Daerah itu telah memberikan ucaputama sewaktu dirasmikan majlis berbuka puasa bersama-sama dengan anak-anak yatim di daerah itu.

(iii)         Pada abad ke20, banyak perubahan berlaku di negara ini dalam bidang bangunan. (6 markah)

(d)       Dalam tiap-tiap ayat di bawah ini terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan kesalahan-kesalahan itu dan betulkan kesalahan-kesalahan tersebut.

(i)            Anggota-anggota masyarakat hendaklah meminimumkan penggunaan air pada musim kering agar bekalannya tidak dicatu.

(ii)          Peniaga yang memikirkan keuntungan semata-mata akan mengalami kemerosotan apabila pelanggan beralih ke lain-lain kedai.

(iii)         Sikap mementingkan diri dapat dihapuskan jika semua pihak menerima hakikat justeru amalan itu bertentangan dengan estetika masyarakat. 

(6 markah)

(e)       Beri maksud setiap peribahasa di bawah.

(i)         bagai pinang dibelah dua.
(ii)        sedangkan lidah lagi tergigit.
(iii)       bagai embun di hujung rumput.

( 6 Markah )

No comments:

Post a Comment