Photobucket

Sunday, November 13, 2011

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA

Usaha-usaha Meningkatkan Industri Kecil dan Sederhana



Industri Kecil dan Sederhana merupakan  industri kecil-kecilan yang diusahakan  dan di kampung-kampung  dan di desa-desa di kawasan pedalaman. Biasanya  IKS diusahakan oleh pengusaha-pengusaha IKS yang menggunakan modal yang kecil, iaitu dibawah RM100,000.00. Produk yang dihasilkan oleh pengusaha IKS ialah kuih tradisional, barangan kraf tangan , cenderahati, dan produk pelancongan.  Hal ini demikian kerana produk IKS tidak memerlukan kos yang tinggi ya tidak memerlukan pejabat yang luas kerana pengeluarannya sedikit sekadar menampung permintaan bagi kawasan setempat sahaja. Justru terdapat beberapa usaha untuk meningkatkan produktiviti IKS.

Usaha perdana yang boleh yang dilakukan untuk  menggalakkan suri rumah menceburi IKS ialah mengeluarkan1 KAMPUNG 1 PRODUK.  Sebagai contoh,  setiap kampung perlu yang menghasilkan  barangan yang tertentu sebagai jenama bagi kampung  tersebut.
Hal ini demikian kerana kampung-kampung melalui produk yang dihasilkan dapat mempromosikan kampung tersebut di mata masyarakat. Sebagai contoh, Kampung Batu Arang dikenali dengan penghasilan ikan bilis bermutu tinggi yang  terkenal di Labuan. Oleh itu pembeli atau orang ramai yang ingin  mendapatkan ikan bilis  boleh pergi ke Kampung Batu Arang bagi tujuan mendapatlkan ikan bilis sebagai bekalan.  Justeru apabila setiap kampong di seluruh negara mengeluarkan produk masing –masing, orang ramai atau pembeli mempunyai banyak pilihan .
Seterusnya, usaha untuk meningkatkan produk IKS ialah memberi penjenamaan semula pengeluaran barangan IKS yang dihasilkan.  Hal ini demikian kerana penjenamaan setiap produk akan mendapat memikat hati pembeli untuk membeli produk IKS seterusnya meningkatkan pengeluaran IKS.  Sebagai contoh kuih-muih tradisional diberi nama baru yang dihasilkan dengan kaedah moden seperti kuih bahulu diberi nama baru “Bahulu Berperisa Pandan”, kuih bangkit diberi nama “Bangkit Ayu” dan lain-lain pasti akan memikat selera pembeli. Justeru apabila permintaan IKS meningkat maka produk dan pengeluaran IKS juga akan bertambah bertambah kerana sedikit-sedikit lama-lama menjadi bukit.

Usaha lain yang boleh dilakukan ialah pihak kerajaan melalui Bank Pertanian dan Bank Pembangunan boleh memberikan kemudahan  kredit kepada pengusaha-pengusaha IKS untuk menambahkan modal mereka. Masalah utama pengusaha IKS ialah kekurangan  modal  dan hal ini  sedikit sebanyak dapat membantu pengusaha-pengusaha IKS untuk meningkatkan produktiviti mereka kerana kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya. Apabila kerajaan memberikan kemudahan pinjaman melalui Bank Pertanian dan Bank Pembangunan tanpa cagaran kepada pengusaha-pengusaha IKS, maka secara tidak langsung mereka dapat menambahkan pengeluaran seterusnya menjana pendapatan mereka. Oleh itu, dengan usaha dan sokongan pihak kerajaan, pengusaha-pengusaha IKS dapat mengembangkan lagi sayap perniagaan mereka seterusnya dapat bersaing dalam dunia perniagaan kerana yang bulat tidak akan datang bergolek dan yang pipih tidak akan datang melayang.

Intihanya, Industri Kecil dan Sederhana memainkan peranan  penting dalam mempromosikan pengeluaran desa supaya dikenali di seluruh negara. Justeru usaha–usaha proaktif lagi pragmatis perlu di gembeleng oleh semua pihak agar dapat  merealisasikan hasrat kerajaan mewujudkan 1 KAMPUNG 1 PRODUK. Oleh itu para pengusaha IKS perlu melakukan transformasi dalam produktiviti mereka supaya dapat meningkatkan  ekonomi dan mengubah tanggapan  terhadap pengeluaran IKS hanya untuk penduduk kampung tetapi  IKS merupakan perniagaan yang mampu bersaing dalam dunia globalsasi .

3 comments:

  1. this post is great..maybe you can write a PMR essay..You're great in writing...

    ReplyDelete
  2. cantiknyer blog.......nak follow tpi x leh tekn.....ape katew folow saye balik

    ReplyDelete
  3. cantik.. thanks for the info.. ^_^

    ReplyDelete