Photobucket

Wednesday, July 24, 2013

Soalan Ramalan Sejarah Kertas 2

PERISTIWA HIJRAH
Ingat perjalanan Rasululullah yang memakan masa selama 13 hari dan kronologi peristiwa Hijrah.
1. Nabi Muhammad meninggalkan Kota Mekah bersama Sayyidina Abu Bakar setelah puak Quraisy merancang hendak membunuh Nabi.
2. Bersembunyi di Gua Thur selama 3 hari (malam Jumaat, Sabtu dan Ahad) dimana Baginda Rasululullah dibantu oleh 4 A. TIPS MENGINGAT FAKTA PERISTIWA HIJRAH.
Asma Abu Bakar membantu menghantar makanan.
Abdullah bin Abu Bakar bertindak sebagai pengintip bagi Nabi Muhammad.
Amir bin Fuhayrah (hamba Abu Bakar)bertindak sebagai pengembala kambing dan membekalkan susu kepada Nabi Muhammad.
Abdullah bin Urayqit al-Laythi seorang penunjuk jalan yang mahir yang bukan beragama Islam, tetapi boleh dipercayai, telah menemui Nabi di Gua Thur dengan membawa bersamanya kenderaan untuk mereka berdua, sebagaimana dijanji sebelum itu.
3.Singgah di Quba’ selama 4 Hari
Pada hari Isnin, 8 Rabi`ul Awwal Rasululullah SAW tiba di Quba. Di Quba’, Rasulullah SAW singgah di rumah Kalthum bin al-Hadam. Baginda menetap selama 4 hari iaitu Isnin, Selasa, Rabu dan Khamis di Quba’. Di situ Baginda mengasaskan masjid dan bersolat di dalamnya. Itulah masjid pertama yang diasaskan atas dasar taqwa selepas Baginda menjadi Nabi, iaitu Masjid Quba’.
4. Sampai di Yathrib (Madinah) Pada hari Jumaat, 12 Rabi`ul Awwal, Rasulullah bertolak ke Yathrib dan sampai ke Yathrib selepas solat Jumaat. Rumah Abu Ayyub al-Ansari telah terpilih menjadi tempat menetap Nabi sallAllahu `alaihi wa sallam di Yathrib apabila unta Baginda berhenti di kampung Bani al-Najjar iaitu kampung keluarga pihak bapa-bapa saudara sebelah ibu Baginda, di mana rumah Abu Ayyub merupakan rumah yang paling hampir tempat unta tersebut berhenti. Tapak unta itu berhenti dijadikan tapak Masjid Nabawi.

No comments:

Post a Comment