Photobucket

Tuesday, July 15, 2014

10 KELEBIHAN PUASA


Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud;

"Puasa adalah perisai. Jika kalian berpuasa, jangan bercakap kotor dan bersikap tidak ramah. Jika ada yang mengajak bertengkar atau mencaci kalian, katakanlah: “Saya sedang berpuasa.” Demi Zat yang jiwaku berada di tangan-Nya! Bau mulut orang yang berpuasa lebih baik daripada wangi minyak kasturi. Kerana dia telah meninggalkan makan, minum dan nafsu syahwatnya demi mengharap reda Allah. Puasa itu untuk-Ku. Dan Aku yang akan member balasannya. Ketahuilah, satu kebaikan akan dibalas dengan sepuluh kebaikan. (HR. Bukhari dan Muslim)

Para ulama berpendapat bahawa terdapat 10 kelebihan puasa berbanding ibadat yang lain.

Pertama :  Berbanding ibadat lain, tidak ada sifat riak dalam ibadat puasa seperti sabda Rasulullah SAW “Tidak ada riak dalam puasa.”

Kedua :  Allah SWT berfirman, “Aku akan memberikan balasan kepada orang yang berpuasa.” Maksudnya hanya Allah yang mengetahui kadar pahala untuk orang yang berpuasa. Sementara ibadat yang lain seperti solat dapat diketahui ganjaran pahalanya.

Ketiga : Allah SWT berfirman yang bermaksud “Puasa adalah untuk-Ku.” Maksudnya ibadat puasa adalah ibadat yang paling dicintai Allah. Rasulullah juga pernah bersabda: “Wajib bagimu berpuasa, sungguh, ibadat puasa itu tidak ada bandingannya.

Keempat : Nilai-nilai yang terdapat dalam ibadat puasa sesuai dengan salah satu sifat allah, iaitu tidak makan dan minum. Allah adalah Zat yang memberi makan dan minum tetapi Dia tidak makan dan minum.

Kelima : Al-Khattabi berpendapat “Puasa merupakan ibadat yang dilakukan hanya untuk Allah SWT, tidak ada sedikit pun bahagian untuk hamba-Nya.” Maksudnya orang yang melakukan ibadat puasa tidak akan mendapat sedikitpun bahagian dari ibadat yang dilakukannya itu, berbeza dengan ibadat lainnya.contohnya jika melangerjakan iabadat haji, seseorang ituakan mendapat gelaran Haji atau Hajjah.

Keenam : Ibadat puasa tidak pernah dijadikan sebagai wujud penyembahan kepada Zat selain Allah tidak seperti solat, sedekah dan tawaf.

Ketujuh : Pahala ibadat seseorang akan digunakan untuk menutupi perbuatan maksiat yang pernah dilakukannya kecuali pahala ibadat puasa.

Ibnu Unaiyah meriwayatkan; “Pada Hari Kiamat nanti, Allah pasti akan menghitung amalan setiap hambaNya. Lalu Allah akan menampal semua perbuatan maksiat mereka dengan amal soleh yang pernah mereka lakukan, hingga amal soleh mereka habis, dan yang tinggal hanya amal ibadat puasanya. Setelah itu Allah menanggung perbuatan-perbuatan dosa yang masih tinggal dan memasukkan mereka ke syurga dengan ibadat puasa yang telah mereka lakukan itu.

Kelapan : Ibadat puasa merupakan ibadat yang tidak nampak dan tidak terlihat. Kita tidak Nampak dan tidak mengetahui sesiapa yang berpuasa termasuk malaikat pencatat amal tidak dapat mencatitnya. Kebanyakan manusia tidak mengetahui orang yang sedang berpuasa seperti kita dapat melihat orang yang sedang melakukan solat atau mengerjakan haji dan umrah.

Kesembilan : Puasa adalah penghapus dosa. Dalam sebuah hadis riwayat Huzaifah, Rasulullah SAW bersabda : “Dosa seseorang akibat sikapnya terhadap keluarga, harta dan jirannya dapat dapat dihapus oleh ibadat solat, puasa dan sedekah.”

Kesepuluh : Allah SWT menyediakan satu pintu khusus di dalam syurga bagi orang-orang yang berpuasa, yang diberi nama “ar-Rayyan.”

Rasulullah SAW bersabda :

Sungguh di syurga terdapat satu pintu yang diberi nama ar-Rayyan. Pada hari kiamat nanti setiap orang yang berpuasa akan masuk syurga melalui pintu tersebut. Tidak ada orang lain yang dapat masuk ke dalamnya selain mereka. Pada saat itu ada suara yang bertanya, “Di manakah orang-orang yang berpuasa?” Mereka pun bangun, lalu masuk ke syurga melalui pintu yang telah Allah janjikan itu. Setelah mereka masuk, pintu itu ditutup kembali, sehingga tidak ada seorang pun yang dapat masuk ke dalamnya.” (HR Al-Bukhari dan Muslim).

Rasullah SAW juga bersabda :

Orang-orang yang berpuasa dengan peuh keimanan dan harapan, maka dosa-dosanya yang telah lalu akan diampuni.” (HR Al-Bukhari dan Muslim).

Oleh itu, marilah kita semua perbanyakkan amalan dan ibadat di bulan Ramadan ini untuk mendapat keberkatan dalam ibadah puasa kita. Janji Allah itu pasti. Setiap manusia tidak lepas daripada melakukan kesilapan, kekhilafan dan dosa-dosa dalam hidup mereka. Selalin solat fardhu dan solat sunat, puasa dapat membersihkan dosa-dosa kita. Ingatlah, kita tidak banyak pahala, jadi janganlah menambah dosa dengan tidak berpuasa. Sesungguhnya, ibadah puasa banyak kelebihannya. Selamat Berpuasa kepada semua umat Islam.

 

 

No comments:

Post a Comment