Photobucket

Sunday, July 20, 2014

FAKTA MH 17

Pertama sekali sebelum menulis tentang sebuah lagi tragedi yang menimpa pesawat MAS, Cikgunie ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada pihak MAS kerana sebelum kemunculan AirAsia, Cikgunie berulang alik dari Labuan ke Kuala Lumpur seterusnya Alor Setar dengan menggunakan pesawat MAS sejak 1996 hingga 2002. 

Selepas kemunculan AirAsia barulah Cikgunie menggunakatan pengangkutan tambang murah itu untuk bercuti sehingga 2006. Mulai 2007 hingga sekarang sekurang-kurangnya setahun 3 kali Cikgunie menggunakan pesawat MAS. Setiap bulan pula Cikgunie akan menaiki pesawat MAS WINGS untuk ke Kota Kinabalu atau pun ke Kuching dan Miri. Jadi, sumbangan MAS dalam hidup Cikgunie sejak bergelar isteri sangat banyak. Selain bercuti, Cikgunie dapat menziarahi keluarga dengan jasa MAS. 

Oleh itu, tragedi yang menimpa MH17 sangat menyentap perasaan Cikgunie. Bayangkan 298 penumpang dan anak kapal yang berada pada ketinggian 38 ribu kaki menghadapi saat-saat terakhir dalam hidup mereka dengan jeritan dan tangisan sebelum pesawat terhempas ke bumi. Cikgunie pernah dimaklumkan oleh salah seorang pramugari bertugas beberapa tahun lepas dari Kota Kinabalu ke Kuala Lumpur. Kata pramugari tersebut, tempat paling selamat dalam pesawat ialah bahagian ekor pesawat. Tetapi melihat visual bangkai pesawat MH17, tiada bahagian yang selamat dalam sesebuah pesawat yang ditembak sebelum jatuh terhempas. Hal ini demikian kerana juru terbang tidak dapat berbuat apa-apa apabila enjin pesawat ditembak. 

Amat malang sekali pesawat MH17 berada di tempat yang salah pada waktu yang salah. Tambah mengharukan semua barangan berharga milik penumpang dalam pesawat MH17 telah hilang diambil pihak tidak bertanggungjawab. Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga semua waris mangsa nahas pesawat termasuk pihak kerajaan tidak dapat memasuki kawasan nahas kerana ia berada di dalam zon perang akibat pemberontakan puak pemisah yang pro Rusia dengan kerajaan Ukraine.

Sebenarnya semua yang berlaku adalah takdir Allah SWT dan kita perlu menerimanya dengan penuh redha kerana musibah yang berlaku di bulan Ramadan ini pasti mempunyai hikmah di sebaliknya. Al-Fatihah untuk semua mangsa yang beragama Islam.

Berikut ialah fakta ringkas mengenai MH17.
1. MH17 PERTAMA KALI DITERBANGKAN PADA 17/7/1997
2. MH17 MENYAMBUT ULANGTAHUN KE 17 PADA 17/7/2014
3. MH17 DITEMBAK JATUH DI SEMPADAN UKRAINE PADA 17/7/2014
4. MH17 DITEMBAK DENGAN SA 17 MISSILE

Kenapa dengan angka 17?
Hanya Dia Yang Maha Mengetahui.

No comments:

Post a Comment