Photobucket

Saturday, September 14, 2013

Panduan Ringkas Cara Membeli Rumah Lelong

Pengalaman Cikgunie Membeli Rumah Lelong


Untuk membeli hartanah atau rumah lelongan bank, Cikgunie melihat iklan-iklan yang disiarkan di dalam surat khabar, majalah, laman web dari bank-bank tempatan, agensi hartanah atau ejen-ejen hartanah lelong. Rumah yang dilelong ini selalunya dibawah harga pasaran sehingga 30%-40% disebabkan pihak bank hanya mahukan kembali wang pinjaman. Akan tetapi Cikgunie mendapatkan maklumat daripada setiap bank juga kerana kebiasaannya sesuatu kawasan perumahan itu mempunyai bank-bank tertentu sebagai pembiaya pinjaman.

Cikgunie menasihatkan pembaca membeli rumah yang pemiliknya adalah Melayu atau status bumiputera  kerana competitionnya agak kurang. Kita perlu membayar wang deposit sebanyak 10% dari harga rizab (Reserve Price) dalam bentuk Bank Draft yang dikeluarkan atas nama pihak bank yang melelong untuk mendaftar sebagai pembida. 

Kita hendaklah memeriksa dan meninjau ke alamat lokasi rumah lelong tersebut sebelum membuat sebarang keputusan untuk membeli. Baca dan fahami kertas salinan POS (PERISYTIHARAN JUALAN) dan COS (TERMA DAN SYARAT) rumah yang hendak dilelong. 

Pada hari tarikh lelongan, bawa salinan IC pembida dan Bank Draft untuk diserah kepada pihak pelelong. Dinasihatkan supaya hadir dalam 1 jam atau setengah jam lebih awal sebelum acara lelong berlangsung. Apabila menggunakan perkhidmatan ejen, sertakan juga surat wakil (ejen juga boleh mewakili untuk membida sekiranya tiada masa untuk hadir semasa lelongan).

Pembida yang membuat bidaan harga paling tinggi (tiada pesaing yang membuat bidaan lagi) adalah pembeli yang berjaya ke atas rumah lelong tersebut. Untuk mengelakkan kerugian, janganlah membida harga yang tinggi dari harga pasaran semasa bagi hartanah tersebut atau diluar kemampuan pembeli. Buat kajian dahulu untuk mengetahui harga pasaran sesuatu lokasi hartanah lelong yang ingin dibeli.

Pembeli yang berjaya perlu menandatangani surat kontrak dan hendaklah menjelaskan baki deposit dari harga yang berjaya dibida selepas lelongan. *Contoh: Reserve Price : RM 100,000/- pembida berjaya RM 120,000/- *Deposit 10%: RM 10,000 + (kenaikan RM 20,000 x 10% = RM 2,000) (Pembida yang berjaya perlu menambah jumlah RM2000 untuk mencukupkan baki deposit)

Jika tidak berjaya membeli, Bank Draft akan dipulangkan dan boleh ditunaikan semula di bank yang mengeluarkannya. Pembeli yang berjaya diberikan tempoh masa selama 90/120 hari untuk membuat pinjaman perumahan.

PENTING: Periksa tahap status kelayakan pinjaman dengan mana-mana institusi pinjaman perumahan terlebih dahulu sebelum membeli bagi mengelakkan wang deposit 10% akan 'hangus' diambil oleh pihak bank sekiranya gagal membuat pinjaman.

No comments:

Post a Comment