Photobucket

Sunday, August 10, 2014

Marah, Benci dan Dendam

Perasaan ialah anugerah Allah kepada kita. Ekspreasi diri kita dizahirkan melalui perasaan. Kadang kala kita gembira. Ada kalanya kita berduka. Kadang kala kita marah. Ada ketikanya kita rindu. Pada masa yang lain kita terlalu penyayang. Ada masanya kita terlalu membenci. Itulah namanya sebuah perasaan. Bervariasi dan penuh kepelbagaian.

Setiap manusia pasti akan mempunyai perasaan marah. Kenapa? Kerana permintaannya tidak dipenuhi. Kesannya? Perasaan marah akan melahirkan rasa benci. Apabila benci menguasai diri akan timbul perasaan dendam di hati. Namun jika kita dapat mengenang kembali kebaikan seseorang perasaan marah, benci dan dendam tidak akan wujud dalam diri kita. Perasaan benci akan melahirkan dendam kesumat sehingga kita tidak nampak langsung kebaikan seseorang terhadap kita sehingga kita tergamak membuang semua nombor telefon, semua akaun facebook atau whatsapps dan semua pemberian kita terhadap seseorang.
 
 Ingatlah, jika berlaku perselisihan faham, selesaikanlah secara baik kerana perasaan marah dan benci tidak menguntungkan sesiapa sebaliknya mewujudkan permusuhan. Apabila berlakunya permusuhan maka ia akan bertukar menjadi dendam. Biasanya dendam tidak akan berakhir. Fikirkan dan renungkan sejenak. Buanglah perasaan dendam kerana ia akan memberi kesan dalam kehidupan kita. Bermaafanlah selagi mampu dan bersahabatlah dengan seseorang hingga ke hujung nyawa. Jika kita ikhlas dalam bersahabat, perasaan marah, benci dan dendam akan hilang seperti air sungai yang mengalir di celahan batu di pergunungan. Sejuk dan mendamaikan. Hilang marah, lahirlah perasaan saying. Hilang benci lahirlah perasaan rindu. Hilang dendam terlerailah sebuah perasaan yang sukar dimengertikan.

No comments:

Post a Comment