Langkah-langkah yang dapat dilaksanakan untuk memupuk semangat patriotik
dalam kalangan generasi muda.
Semangat
patriotisme ialah semangat cinta akan negara. Perdana Menteri, Yang Amat
Berhormat Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak menyatakan bahawa
semangat patriotisme perlu dipupuk dalam diri generasi muda di negara ini
supaya rakyat di negara lain dapat menghormati dan memandang mulia kepada kita.
Tambah beliau lagi, semangat patriotisme hendaklah diterapkan dalam diri
generasi muda kita kerana budaya ini sudah menjadi sebahagian
negara.Terutamanya ,ibu bapa perlu menerapkan semangat patriotisme dalam diri anak-anak
untuk menjadikan mereka sebagai generasi muda yang cemerlang dan dibanggakan
oleh negara kerana keperibadian generasi kini akan mencerminkan keperibadian
negara ini. Banyak langkah yang boleh dilakukan oleh pelbagai pihak
untuk memupuk semangat patriotisme dalam diri generasi masa kini.
Antara
langkah yang boleh dilakukan untuk memupuk semangat patriotisme dalam diri
generasi muda ialah bermula dari ibu bapa. Misalnya, ibu bapa perlu sering
bercerita tentang tokoh-tokoh pejuang tanah air kepada anak-anak. Secara tidak
langsung semangat patriotik dapat diterapkan semasa anak-anak masih kecil lagi.
Ibu bapa haruslah bercerita atau membacakan cerita tentang perjuangan
tokoh-tokoh terkenal seperti Mat Kilau, Tok Janggut, Tok Kenali,Datuk Bahaman
dan banyak lagi pejuang tanah air. Ibu bapa perlu mendedahkan jasa-jasa pejuang
tanah air dengan memberitahu mereka betapa sukarnya berjuang untuk membebaskan
diri daripada belenggu penjajahan. Selain itu, menceritakan peristiwa
orang-orang terdahulu hidup semasa zaman penjajahan. Apabila bercerita ibu bapa
perlu menekankan betapa pentingnya semangat patriotisme dalam diri kita. Hal
ini dapat dilihat apabila orang terdahulu mengharungi pahit maung dan bertapa
sukarnya untuk mendapatkan makanan, hidup dalam kesusahan dan kesengsaraan
serta sentiasa dizalimi oleh penjajah. Mereka akan dapat membandingkan keadaan
hidup dalam pascamerdeka.
Selain
itu, pihak sekolah perlu mengadakan lawatan ke tempat bersejarah untuk
pelajar-pelajar sekolah supaya menjadi generasi yang mempunyai semangat
patriotisme. Terdapat banyak tempat bersejarah di negara kita untuk dikunjungi.
Tempat-tempat tersebut merupakan monument yang perlu dipelihara supaya generasi
kini akan dapat melihat sendiri dan merasai kesan yang amat mendalam. Sebagai
contoh tempat bersejarah yang boleh dilawati ialah Kota A’ Famosa di Melaka.
Sambil melawat ke tempat bersejarah, guru yang mengetuai lawatan tersebut perlu
menceritakan tentang kejatuhan Melaka lalu Portugis membina Kota A’ Famosa.
Pelajar-pelajar akan dapat melihat kesan peristiwa tanah air dan dapat
menerapkan semangat cinta akan negara.pemerhatian mereka terhadap kesan-kesan
peninggalan sejarah akan melahirkan semangat juang untuk menpertahankan negara
daripada ancaman musuh. Contohnya, kunjungan ke tempat bersejarah yang lain
seperti Bandar Hilir Melaka yang akan mengingatkan mereka kepada sejarah hitam
negara ketika dijajah oleh Portugis, Belanda dan Inggeris.
Tambahan
lagi, generasi kini perlu menyertai program yang dilakukan oleh pihak kerajaan.
Contohnya remaja kini perlu menyertai Program Latihan Khidmat Negara. Program
ini dipernuhi dengan aktiviti yang memupuk semangat patriotik seperti kawad
kaki dan latihan berkumpulan. Program ini juga merupakan gabungan latihan
ketenteraan dan memupuk semangat patriotik kepada mereka ke arah
cinta akan negara. Pelatih-pelatih akan dapat mempelajari nilai-nilai murni
seperti tanggungjawab, kerjasama dan hormat-menghormati. Pelatih akan bercampur
gaul dengan pelatih lain yang berbilang kaum, budaya dan agama yang berbeza.
Hal ini akan dapat memupuk semangat perpaduan yang merupakan elemen yang
penting dalam semangat patriotik seperti pepatah bersatu kita teguh, bercerai
kita roboh. Di samping itu, program ini akan dapat melahirkan generasi yang
mengetahui hal kenegaraan yang berkaitan dengan kerajaan dan kedaulatan negara.
Seterusnya,
ibu bapa perlu sering membawa anak-anak menyambut hari kemerdekaan. Ibu bapa
dan anak-anak perlu melihat atau menyertai sambutan di kawasan setempat atau
ibu bapa mengajak anak-anak menyaksikan kemeriahan kemerdekaan di televisyen.
Hai ini demikian akan dapat menjadi medium yang sangat berkesan untuk
menyermai rasa cinta akan negara dalam sanubari meraka. Di samping menyaksikan
kemeriahan kemerdekaan akan dapat mengimbas kembali nostalgia dan memori
sewaktu negara dijajah melalu nukilan puisi-puisi, sketsa, novel-novel
kemerdekaan terbit di hati meraka semangat biar patah tulang, jangan putih
mata. Ibu bapa juga perlu menerangkan kepada anak-anak nikmat menjadi anak
pascamerdeka dan bersyukur kerana diberikan keamanan dan kedamaian.
Konklusinya,
memupuk semangat patriotisme perlu dijalankan sepanjang masa tanpa henti. Hal
ini demikian dapat melahirkan generasi yang mempunyai rasa cinta akan negara
dan menjadi individu yang berguna kepada bangsa dan juga negara. Peranan semua
pihak sangat penting untuk menerapkan semangat patriotik dalam diri generasi
muda. Contoh yang baik akan diikuti oleh orang ramai. Bak kata pepatah
bagaimana acuannya, begitulah kuihnya.
PERANAN IBU BAPA MEMUPUK SEMANGAT CINTA AKAN NEGARA (SEMANGAT PATRIOTIK)
DALAM KALANGAN ANAK-ANAK
Pada era
pascaperindustrian dan globalisasi yang serba mencabar akal dan minda, Malaysia
telah menjadi sebuah negara yang sedang membangun di mata dunia selepas
kemerdekaan yang disambut pada tanggal 31 Ogos 1957. Kini, Malaysia duduk
sama rendah, berdiri sama tinggi dengan negara gergasi di pentas
antarabangsa. Bertitik tolak daripada itu, semangat cinta akan negara perlu ada dalam diri
setiap masyarakat bagi menghargai jasa tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan yang
bertungkus lumus dalam mempertahankan negara yang berdaulat ini. Oleh
itu, keluarga perlu memainkan peranan yang sangat signifikan dalam memupuk semangat
cinta akan negara dalam diri anak-anak mereka.
Pada realiti, memang tidak dapat dinafikan bahawa ibu perlu mengambil
inisiatif utama dengan membawa anak-anak mereka ke tempat bersejarah seperti
muzium. Di
Malaysia, terdapat sebuah muzium iaitu Muzium Negara yang mempunyai pelbagai
khazanah orang pada zaman dahulu, pakaian istana, keris-keris yang digunakan
oleh tokoh terdahulu untuk menentang penjajah luar. Anak-anak bukan
sahaja dapat mengenali tokoh-tokoh terdahulu malah menerapkan semangat
keberanian perwira-perwira negara yang mengamalkan peribahasa biar putih
tulang, jangan putih mata dalam mempertahankan negara suatu ketika dulu.
Salah satu tempat bersejarah yang tersohor ialah Melaka yang lebih dikenali
sebagai Negeri Bersejarah. Di Melaka, ibu bapa boleh menunjukkan tempat atau
bangunan yang dibina oleh negara luar yang pernah menjajah negara kita seperti
bangunan Stadhyus. Oleh itu, bolehlah kita akui bahawa semangat cinta
akan negara dapat disemai melalui lawatan ke tempat-tempat bersejarah yang
banyak terdapat di Malaysia.
Lanjutan daripada huraian yang telah dinyatakan di atas, langkah yang
seterusnya ialah ibu bapa perlu menjadi suri teladan kepada anak-anak. Berdasarkan peribahasa, bagaimana acuan
begitulah kuihnya, ibu bapa perlu menjadi ikon kepada anak-anak dalam
menerapkan semangat cinta akan negara. Dalam konteks ini, ibu bapa tidak
sewajarnya menunjukkan etika yang bertentangan dengan semangat patriotisme itu
sendiri. Kita boleh ambil contoh perlakuan yang pernah menjadi isu suatu
ketika dahulu iaitu seorang warga Malaysia yang mempersendakan lagu Negaraku
malah ada yang berani memijak bendera Jalur Gemilang. Ibu bapa perlu
menunjukkan semangat cinta akan negara melalui kibaran Jalur Gemilang
dengan bangga untuk diteladani oleh anak-anak. Secara tidak langsung,
perbuatan ini akan menjadi ikutan kerana mana tumpahnya kuah kalau tidak ke
nasi. Dengan cara ini juga, anak-anak akan sedar betapa pentingnya
semangat patriotisme ini. Tambahan pula, ibu bapa boleh bercerita tentang
perjuangan tokoh-tokoh tanah air yang berjuang hingga titisan darah yang
terakhir demi mempertahankan negara yang tercinta daripada ancaman
penjajah. Tegasnya, peribahasa melentur buluh biarlah dari rebungnya
perlu dijadikan azimat oleh ibu bapa untuk melentur anak-anak mereka menjadi
seorang yang mempunyai semangat patriotisme sejak kecil lagi.
Selain itu, pada masa ini ramai ibu bapa yang membimbing anak-anak
mereka dalam menguasai subjek Sejarah. Bagi segelintir pelajar, subjek Sejarah amat sukar dikuasai
kerana banyak fakta yang perlu dihafal dan diingati. Tambahan pula,
mereka tidak pernah merasai keperitan tokoh-tokoh terdahulu yang
bermati-matian memperjuangkan tanah air yang bertuah ini. Oleh itu, ibu
bapa tidak boleh memberi tekanan kepada anak-anak dengan memaksa dan memarahi
mereka jika gagal dalam subjek sejarah. Hal ini kerana, anak-anak umpama
kain putih, ibu bapalah yang perlu mencorakkannya dengan menerapkan semangat
cinta akan negara. Bertitik tolak daripada itu, ibu bapa perlu menyokong
anak-anak mereka agar mereka tidak berasa tertekan malah semangat bersemangat
dalam mempelajari subjek Sejarah. Selain itu, ibu bapa boleh menghantar
anak-anak mereka menghadiri kelas tuisyen untuk menguasai subjek Sejarah demi
meningkatkan prestasi anak dalam subjek tersebut. Rentetan itu,
penguasaan dalam subjek ini akan membibitkan rasa cinta terhadap subjek Sejarah
seterusnya melahirkan kecintaan terhadap negara.
Sebagai menggulung segala yang telah diperkataan di atas, ibu bapa perlu
memainkan peranan dalam memupuk masyarakat yang mempunyai semangat cinta akan
tanah air. Pepohon
pokok tidak akan berliuk lintuk jikalau tiada angin yang meniupnya. Oleh itu,
ibu bapa bertanggungjawab memupuk semangat cinta akan negara dalam diri
anak-anak. Sebenarnya, anak-anak merupakan tonggak utama dalam menjayakan
visi kudsi Wawasan 2020 pada masa hadapan. Kita mengakui hakikat bahawa
uslub ini perlu dilakukan dan boleh dimulakan dengan langkah-langkah yang telah
disarankan di atas. Dengan berbuat demikian, anak-anak dapat memupuk
malah menguatkan semangat cinta akan tanah air dalam diri mereka.
Nescaya, semangat patriotisme yang telah sebati dalam diri anak-anak akan dapat
melahirkan generasi muda yang mantap jati diri.
No comments:
Post a Comment