Photobucket

Saturday, October 8, 2011

BAB TUJUH...


Perasaan hampa kembali bertamu di sudut hatiku. Dr. Fadzreen langsung tidak lagi menyebut tentang pelawaannya mengajak aku makan di restoran. Aku ingatkan tindakan aku jual mahal akan menguntungkan diriku tapi rupanya aku mengalami kerugian yang amat besar. Dr. Fadzreen sejak akhir-akhir ini jarang bergurau denganku. Aku amat sunyi sekali. Dr. Danish pula sentiasa sibuk 24 jam.
Aku semakin rindu dengan Danny. Dua minggu dia tidak menelefon atau menghantar sms kepada aku. Apakah dia sakit atau ditimpa kemalangan? Apakah aku sudah mula jatuh cinta dengan jejaka keturunan Cina itu? Hatiku sebenarnya sangat gembira apabila menerima panggilan daripada Danny. Ada nada lelucon lewat bicaranya. Dia tidak pernah bercakap formal denganku. Dia lebih suka mengusik dan bergurau. Namun dia tidak pernah mahu bertemu denganku. Alasannya sibuk.
Aku bercadang mahu menghubunginya sebaik saja sampai di rumah. Namun takdir telah mengubah segalanya.
“Hai, Honey! Rindulah lama tak dengar suara awak!” Suara yang dua minggu tidak kudengar tiba-tiba menghubungiku. Terkedu aku tidak terkata.
“Apa khabar awak, Danny?” Aku terus menyoalnya.
“Lain macam je suara awak?” Awak sakit ke?” Soalanku dibalas soalan pula.
“Mana awak menghilang?” Tanpa menjawab soalannya aku juga terus mengasaknya dengan soalanku.
“Cari rumah awak!” Usiknya nakal.
“Buat apa?”
“Nak pinang awak!”
“Serius le sikit, awak. Kita tak sukalah hal-hal personal jadi bahan gurauan.”
“Okeylah..awak sihat ke Honey?”
“Tak.”
“Sakit apa?”
“Sakit sebab tak jumpa awak.”
“Mustahillah. Tapi kita tak boleh jumpa awak.”
“ Kita nak jumpa awak juga. Awak… bila boleh  kita  jumpa awak?”
“Honey..sorrylah.. Kita betul-betul tak boleh sekarang ni. Harap awak faham!”
“Ye lah. Awak tu milik orang sebab tu tak nak jumpa kita!” Lega rasanya aku dapat melontarkan persoalan yang bermain dibenakku. Hanya lelaki yang telah berkeluarga saja yang akan mengelak dari bertemu perempuan yang baru dikenali. Persoalan itu sebenarnya telah lama terbuku di hatiku. Cuma hari ini saja baru aku ada keberanian. Biarlah apa jawapannya akan aku terima. Aku pasrah.
 “Awak jangan tuduh sembarangan. Kita milik Mummy dan Daddy kita saja tau. Bukan milik siapa-siapa!”
Huh, leganya aku mendengar jawapan ikhlas dari mulut Danny walaupun aku meraguinya 100 peratus. Aku perlu menduga untuk mencari kebenaran. Aku tidak mahu tertipu. Seandainya Danny sudah berkeluarga, gugurlah lagi seorang calon lelaki pertama aku. Yang tinggal mungkin samseng yang bernama Daniel Hisyam itu. Entah kenapa kehadirannya seperti ombak memukul pantai yang meninggalkan buih putih di gigi pantai.
“Honey, awak masih di talian?” Kidung Danny melantunkan khayalanku ke alam nyata.
“Ya. Kita masih di sini. Kenapa awak selalu cari alasan tak nak jumpa kita?”
“Kita takut awak nak ikut kita balik pulak. Ye lah takut kita dikebas orang! Kan awak kata wajah kita mirip pelakon drama Taiwan tu. Apa namanya? Ha, awak kata rupa kita macam Mike He kan?”
“Mengadalah awak ni. Dah lah awak. Kita dah nak balik ni. Lain kali call kita tau!”
“Baiklah Tuan Puteri. I Miss U!”
Miss U too!”
Kenapalah aku boleh terpikat dengan kepetahan Danny? Ah, aku tidak perlu percaya 100 peratus apa yang dibicarakan oleh Danny. Mustahil orang sekacak beliau tidak dimiliki oleh sesiapapun. Dr. Danish yang ada iras-iras Danny pun sudah ada seseorang dalam hidupnya. Itu Dr. Danish yang bekerja dari pagi hingga ke malam di hospital. Tambahan Danny yang bekerja di luar sana. Tentu hari-hari boleh jumpa gadis yang cantik-cantik.
Aku melihat jam di tangan. Hampir pukul 6.00 petang. Cepat-cepat aku mencapai kunci kereta. Pantas aku menuju ke tempat parking. Terperanjatnya aku melihat tayar depan sebelah kanan pancit. Macam manalah tayar aku boleh pancit. Mungkin terkena paku. Aku mengagak sendiri.
Apa aku nak buat sekarang? Dr. Fadzreen sudah balik sejam lalu. Dr. Hasbul on-call hari ni. Dr. Izlynn pula tunangnya yang hantar pagi tadi. Jadi, pasti tunangnya yang akan jemput beliau petang ni. Satu-satunya harapanku ialah Dr. Danish.
Dari bangunan Wad Bersalin kelihatan dia berjalan ke arah parking lot. Aku melambai ke arahnya.
“Hai Qis! Apa masalah U?” Sapanya sebaik beliau menghampiriku.
“Tayar kereta I pancit.”
So, U nak suruh I buka tayar dan gantikan dengan tayar spare?”
“Taklah. I tau Doktor penat. I cuma nak tumpang balik je. Nanti I panggil mekanik datang.”
“Ok. No problem. Tapi bagi kunci kereta U kat I. Nanti I panggil mekanik.”
“Susahkan Doktor je.”
“Tak susah. U tumpang I ni tak de orang jealous ke?”
Aku menggeleng.
“Betul?”
Aku mengangguk tanpa jawapan.
“Orang yang langgar U tu tak marah ke?” Kali ini nadanya berbau cemburu. Aku malas melayan soalan Dr. Danish. Bukan dapat apa pun walaupun aku tahu dia maksudkan Danny. Langkah Dr. Danish makin laju. Aku mengekori Dr. Danish dari belakang. Dr. Danish menghampiri sebuah kereta Proton Wira. Terperanjat aku.
Ketua Pakar Sakit Puan pakai kereta Wira! Aku mengamati kereta Proton Wira yang berwarna Perawan Yellow itu. Seperti pernah ku lihat. Nah, kereta yang aku langgar beberapa bulan dulu. Langsung aku tidak perasankan kereta bos aku selama ini.
Jadi Dr. Danish adalah Danny? Soalan yang menerjah benakku tiba-tiba membuat aku malu. Memang ada persamaan pada wajah mereka kerana mata mereka yang sepet. Aku cuba mengingat wajah Danny dengan sejelasnya. Namun aku rasakan seperti ada perbezaan. Entahlah mungkin daya ingatan aku yang semakin lemah.
“Masuklah.” Dr. Danish mengarahkan aku masuk ke dalam keretanya sambil tangannya membuka pintu kereta untukku. Tanpa bicara aku melangkah masuk ke dalam kereta. Kepalaku sarat dengan soalan yang memerlukan jawapan segera. Bagaimana aku hendak memulakannya. Aku perlu bertindak. Sebaik kereta meluncur di jalan raya, aku mengeluarkan telefon bimbit. Aku mendail nombor telefon bimbit Danny. Aku sangat berharap telefon Dr. Danish yang berbunyi. Namun hampa. Langsung tiada deringan dari telefon bimbit Dr. Danish sedangkan di hujung talian, deringan berlarutan tanpa diangkat. Ke mana pula Danny pergi jika dia bukan Dr. Danish?
Mengapa jadi begini? Bukankah Danny adalah orang yang aku langgar keretanya. Kereta yang sedang aku tumpang inilah kereta yang aku langgar dulu. Aku ingat dengan jelas nombor plat keretanya. Sesekali Dr. Danish menjeling ke arahku. Aku masih lagi tidak tahu bagaimana harus memulakan bicara tentang keretanya yang aku langgar dulu. Aku perlukan kepastian. Siapakah Danny? Betulkah Dr. Danish.
 “Qis nampak I ni macam suami orang ke?” Soalan Dr. Danish melunyaikan persoalan yang bermain di benakku. Kenapa tiba-tiba bertanya soalan yang bukan-bukan.
“Entah.”
“Kenapa Qis ragu-ragu saya ni suami orang atau bukan?”
Bila pulak aku menganggap Dr. Danish suami orang. Dengan Danny betullah. Aku selalu menganggap Danny suami orang kerana dia enggan berjumpa aku. Pelik pula sikap Dr. Danish hari ini. Namun aku perlu memberi komen untuk menjaga hati bos aku walaupun sikapnya memang pelik hari ini.
“Manusia ni macam-macam Doktor. Ada yang dah kahwin, ngaku bujang. Ada pulak yang bujang tapi ngaku dah kahwin. Yang seronoknya ada yang dah bercerai tapi masih kata tinggal sebumbung.”
“Tapi, Qis rasa I ni dah kahwin ke? Jawab dengan ikhlas.”
“Entah.”Jawabku sepatah.
“Bila Qis nak kahwin?”
“Hujung tahun.”
“Dengan siapa?”
“Jangan bimbang, bakal suami I baik orangnya.”
“Ye, ke. Siapa tu?”
“Adalah. Somebody. So, bila doktor nak kahwin?”
Coming soon!” Jawabnya sambil tersenyum memandangku.
Coming soon lagi!”
U jangan bimbang. U orang pertama yang akan tahu bila I nak kahwin!” Kali ini tiada nada gurauan lewat bicaranya. Aku kehilangan bicara saat mendengar ungkapan yang lahir dari bibirnya. Sebenarnya setiap kali berbual dengan Doktor Danish, banyak yang aku tidak faham. Banyak yang tersurat dan tersirat. Tapi adakah dia Danny? Mustahil. Tadi dia tidak menjawab panggilan aku. Aku lemas dalam teka-teki yang tiada jawapan.
“Doktor tinggal kat mana?” Aku cuba mencari topik perbualan. Maklumlah menumpang kereta bos walaupun keretanya murah daripada kereta Honda Accord aku.
Taman Pelangi. U pulak nak suruh I hantar kat mana?”
Taman Sentosa!”
“Nasib baik kita ikut laluan yang sama. Kalau tak nanti tak sempat I nak rush.”
“Doktor ada hal ke?”
I nak jumpa somebody. Janji pukul 7.30 malam.”
“Takpelah. I turun kat sini saja. Lepas ni I ambik teksi.”
“Tak payah. I hantar U sampai kat depan rumah. Warga KL sekarang ni bukan boleh percaya sangat. Hari-hari ada kes bunuh. Yang jadi mangsa anak dara macam awak, Qis.”
“Tapi anak dara tak laku macam saya dia orang tak pandang Doktor. Dia orang pilih yang cantik-cantik, yang solid-solid. Yang sekeping macam saya ni pandang pun dia orang tak sudi.”
Tidak tahu mengapa aku meluahkan kekecewaanku terhadap Dr. Danish. Mungkin kerana aku masih terasa dengan sikap Dr. Fadzreen tempohari. Sanggup dia melayani panggilan seseorang dan membiarkan aku menunggu di dalam kereta.
“Hish.. takkanlah awak ni anak dara tak laku Qis? U tahu Qis, awak ni cantik orangnya tau.”
Pandai pula Dr. Danish mengambil hati aku. Tapi kalau semua orang pandai mengambil hati aku seperti Dr. Danish, maka sudah lama aku jadi milik orang. Namun sampai hari ini tiada seorang pun yang sudi datang melamarku. Aku tidak tahu kenapa aku berbual yang bukan-bukan dengan Dr. Danish. Sebenarnya aku ingin mencari topik yang sesuai untuk bertanya betulkah Dr. Danish adalah Danny.
“Saya tak bergurau Doktor. Memang takde orang yang hendakkan saya. Kalau tak takkan dalam usia 28 tahun ni saya masih solo lagi?”
“Takkanlah gadis secantik Qis masih solo lagi?”
Aku menggeleng. Manalah tahu Dr. Danish boleh menjadi lelaki pertama aku.
“Qis, boleh I bagi kritikan? Maksud I kenapa U kata diri U anak dara tak laku”
“Apa dia? Saya tak kisah. Selama ni pun saya tak pernah ambil peduli hal orang.” Balasku tidak sabar.
Aku tahu sahabat sejati adalah cerminan peribadi kita. Kita tidak boleh melihat kekurangan diri sendiri tetapi orang yang rapat dengan kita dapat melihatnya dengan jelas. Jadi aku amat menghargai andai Dr. Danish dapat melontarkan pandangan peribadinya tentang kelemahan aku.
“Pertama rupa paras Qis buat orang keliru. Ada iras-iras Chinese. Dah tu Qis tak bertudung. Kedua nama Qis. Agak kebaratan walaupun maknanya memang agak islamik. Ketiga Qis tak pernah bergaul dengan orang di luar lingkungan hidup Qis. Dan keempat Qis jarang tersenyum kecuali dengan pesakit. Cubalah hadiahkan senyuman kepada setiap orang yang Qis temui. Barulah mereka akan perasan kewujudan Qis di sisi mereka.”
Rupanya terlalu banyak kekurangan dibandingkan kelebihan aku. Penjelasan Dr. Danish sebentar tadi seolah-olah mengejutkan aku daripada lena yang amat panjang. Itukah diriku? Salahkah diriku tidak bertudung? Bekerja di dalam Wad Bersalin terasa rimasnya kalau bertudung.
Tidak bergaul dengan masyarakat? Salahkah aku yang kekurangan waktu untuk bertegur sapa dengan jiran tetangga? Memang aku tidak mempunyai kawan karib. Tidak pernah senyum dengan orang yang tidak kukenali? Memang aku malu untuk melemparkan senyuman kepada orang yang tidak dikenali. Kenapa Dr. Danish boleh menelah sikapku padahal kami jarang berkomunikasi seperti ini? Tapi semua yang diperkatakan oleh Dr. Danish memang sikapku 100 peratus.
Bagi aku Dr. Danish pakar dalam bab memberi nasihat. Kalau tidak masakan dia menegurku tentang calon pilihanku.
“Bagi I, Qis tak boleh terus terima calon yang dicadangkan oleh parents U.” Dia meluahkan kata-katanya apabila aku memberitahunya aku akan menerima siapa saja pilihan Mama dan Papa tentang  calon suamiku.
“Kenapa? Dr. Danish dah jumpa calon yang sesuai untuk saya ke?” Sengaja aku cuba mengenakan Dr. Danish. Manalah tahu dia akan menawarkan dirinya pula sebagai calon suamiku. Atau pun dia akan mengaku dirinya adalah Danny yang selalu menelefon aku sesuka hatinya itu. Kalau tidak kenapa asyik jawab coming soon saja nak kahwin. Kenapa tidak dinyatakan tarikhnya dengan jelas?
“Maksud saya, Qis kena selidik latar belakang calon suami Qis. Tak boleh terima saja sesiapa yang datang pinang Qis.”
“Masalahnya sekarang Qis dah 28 tahun. Ini bukan masanya nak pilih siapa calon suami Qis. Kalau macam tu tunggu kucing bertanduk baru jumpa jodoh Qis.”
“Qis, I dah 36 tahun. Tapi I tak runsing nak kahwin macam U. Kenapa? U terdesak sangat nak kahwin ke?”
U lelaki Dr. Danish. Memang la U tak runsing sebab U yang akan pinang orang. I ni perempuan. I kena tunggu orang pinang I. Lagipun adik lelaki I nak kahwin. Mana boleh dia langkah bendul.” Akhirnya aku meluahkan segala yang terbuku di hatiku. Biarlah Dr. Danish tahu segalanya tentang aku. Lagipun dia adalah bos aku. Aku juga amat pasti Dr. Danish bukan Danny walaupun aku tidak rabun lagi tentang nombor plat keretanya. Barangkali Danny sudah menjual keretanya kepada Dr. Danish. Kesimpulan yang paling simple.


No comments:

Post a Comment