Photobucket

Sunday, October 16, 2011

Tips Menulis Karangan Yang Mantap...

Semua calon SPM 2011....
Sedihnya kerana masih ada lagi calon-calon Cikgunie yang belum mahir menulis karangan yang mantap. Kenapa susah sangat hendak melontarkan idea-idea yang menggelegak dalam fikiran anda semua. Luahkan semua idea-idea dengan merangsang minda anda agar dapat menjana transformasi dalam olahan ayat-ayat agar dapat merentap perasaan pemeriksa kertas BM 1103/1 anda nanti. Bagaimana caranya???
Ikut formula Cikgunie....
1. Ayat pertama dalam setiap perenggan ialah pernyataan fakta tau isi karangan anda.
2. Ayat kedua pula ialah huraian kepada pernyataan dalam ayat yang pertama.
3. Ayat ketiga dalam perenggan pula ialah huraian berdasarkan data atau statistik yang diperoleh dari sumber bercetak atau visual.
4. Ayat keempat pula ialah ayat-ayat sokongan kepada huraian anda tadi.
5. Ayat kelima pula ialah contoh-contoh kepada huraian anda dalam ayat keempat.
6. Ayat keenam pula dalam sesebuah perenggan ialah ayat penyimpul untuk menutup gagasan idea anda dalam perenggan.

CONTOH : Peranan Ibu bapa dalam menggalakkan anak-anak menabung.
Peribahasa sedikit sedikit lama-lama menjadi bukit sering meniti dari bibir ke bibir generasi Melayu lama. Hal ini menunjukkan bahawa apabila kita menyimpan sedikit demi sedikit hasil yang kita peroleh, lama kelamaan ia akan menjadi banyak. Sehubungan itu, ibu bapa memainkan peranan penting dalam usaha mendidik anak-anak menabung sejak kecil. Menabung sangat penting kerana kita dapat menggunakan tabungan semasa kecemasan atau ketika kita sangat memerlukan kewangan. Sebagai tamsilan, kita boleh menggunakan wang yang disimpan untuk membiayai perubatan anak-anak, membiayai pengajian anak-anak atau membeli harta seperti rumah dan sebagainya. Justeru, menabung sangat signifiken dengan menyimpan wang yang berlebihan atau tidak digunakan di dalam bank agar anak-anak akan terdidik dengan budaya menabung sejak kecil.

No comments:

Post a Comment