Photobucket

Saturday, February 16, 2013

Ciri-Ciri Orang EQ Tinggi



1.      Melabelkan perasaannya sendiri
Contoh : “ Saya rasa tidak sabar.” Lawan “ Ini tak masuk akal”
         “ Saya rasa takut” lawan “ kamu memandu seperti orang bodoh”

2.      Membezakan pemikiran dengan perasaan
-          Pemikiran - Contoh : “ Saya kira…
     “ Pada pandangan saya….
-          Perasaan - Contoh :  “ Saya rasa …(perkataan perasaan)
    “ Apa yang saya alami…”

3.      Bertanggungjawab di atas perasaan sendiri
Contoh : “ Saya rasa cemburu “ lawan “ kamu membuat saya rasa cemburu”
   “ sebenarnya saya telah melakukan kesilapan” lawan “ ini semua kesilapan  
      awak”
  “ saya rela meletak jawatan” lawan “Bukan salah saya….”

4.      Gunakan perasaannya untuk membuat keputusan
Contoh : “ Apakah perasaan saya jika saya melakukan ini?”
   “ Saya yakin ia akan berhasil sekiranya….”
    “Saya sedih sekiranya…..”

5.      Menghormati perasaan orang lain
Contoh : “ Apakah perasaan anda jika saya buat ini?”
  “Marahkah anda jika…”
        “ Apa kata anda mengetuai kumpulan ini…”

6.      Berasa bertenaga dan asertif
Contoh : “ Saya berasa lebih sihat pada hari ini” 
   “Inilah saat terbaik untuk saya membuktikan bahawa….”
   “Saya senang sekali menjalankan tugas ini.”

7.      Mengesahkan perasaan orang lain
Contoh : “Saya bersetuju dengan anda bahawa..”
          “ Benarlah kata anda berkenaan…..”
8.       Berlatih mendapatkan nilai positif daripada emosi negatif
 Contoh : “Apakah perasaan saya?”
   “Apakah yang boleh membantu saya berasa lebih baik?”
  “Tempat kerja saya amat kondusif dan menyeronokkan.”
  “ Jika saya mencuba kali ini tentu hasilnya akan lebih baik.”

9.      Tidak menasihati, mengawal, mengarah, mengkritik, mengadili atau membebel
Contoh :
-          “ Kan lebih baik kalau anda…” “Anda akan kelihatan lebih ayu jika berbaju kurung.”
-          “ kenapa awak tidak menggunakan cara ini kerana cara inilah yang saya gunakan.”
-          “ Pilih antara dua … saya ataupun dia!”
-          “Eeeee… teruknya tulisan awak..”
-          “ Anda bodoh…”
-          “ Ah sudahlah… awak pun dua kali lima sahaja.”

10.  Tidak menghiraukan orang yang tidak menerima atau menghormati perasaannya.
-          “ Saya yakin dengan apa yang saya lakukan..”
-          “Hasil yang saya peroleh ini sesuai dengan kemampuan dan bakat yang saya miliki.”
-          “Saya mesti menolongnya walau pun….”
-          “Saya tetap akan menjalankan tanggungjawab ini walau pun sukar bagi saya…”



No comments:

Post a Comment