Soalan 1 : Rumusan
[30 markah]
Baca
petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang tindakan-tindakan bagi menangani iklan yang
negatif dan kebaikan-kebaikan
memaparkan maklumat yang tepat dalam iklan. Panjangnya rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Industri
periklanan di Malaysia merupakan satu daripada sektor yang berkembang pesat dan
berdaya saing. Perkembangan ini dapat meningkatkan pendapatan negara dan
membuka peluang pekerjaan. Di samping itu, kepesatan industri ini mendorong
penghasilan dan penerbitan iklan yang lebih banyak. Namun, disebabkan terlalu
ghairah untuk memenangi hati pengguna, kadangkala syarikat periklanan
mengabaikan peranan iklan sebagai sumber maklumat sehingga menjejaskan
kepentingan pengguna. Oleh hal yang demikian, kerajaan perlu bertindak bagi mengawal
dan memantau aktiviti periklanan di negara ini.
Dasar langit terbuka dan dunia tanpa sempadan telah
menyebabkan sebahagian masyarakat menggunakan kemudahan Internet untuk membeli
barangan dan perkhidmatan, terutamanya golongan berada. Walau bagaimana pun,
masyarakat perlu bijak melakukan pembelian kerana kes penipuan melalui iklan di
Inetrnet dilaporkan meningkat dari semasa ke semasa. Pembeli dinasihati supaya
menyimpan bukti transaksi pembayaran sebagai langkah berjaga-jaga sekiranya
berlaku perkara yang tidak diingini. Dalam hal ini, terdapat pembeli yang
pernah tertipu telah mewujudkan laman sosial antipenipuan. Mereka menyenaraikan
nama kedai dan individu yang disyaki menipu wang pelanggan sebagai panduan
kepada pengguna. Kmen-komen di laman sosial tersebut dapat dijadikan rujukan
sebelum pengguna membuat pembelian.
Selain itu terdapat aduan bahawa pengguna tidak
menerima barangan yang dibeli walaupun pembayaran sudah dilakukan. Oleh itu,
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) telah
melancarkan Garis Panduan Mengelakkan Iklan Palsu dan Mengelirukan. Di samping
itu, KPDNKK juga telah mengambil tindakan memperhalus pindaan akta berkaitan
iklan palsu, iaitu mengenakan hukuman atau penalti terhadap pengiklan yang
menghasilkan iklan yang mengelirukan. Misalnya, dakwaan pengiklan terhadap
penyembuhan penyakit kronik dan penggunaan logo halal yang meragukan. Oleh itu,
iklan yang hendak disiarkan mestilah mendapat kelulusan daripada pihak berkuasa
terlenih dahulu.
Kini, masyarakat semakin mudah dipengaruhi oleh iklan
yang dipaparkan. Oleh hal yang demikian, mereka terdedah kepada pemaparan iklan
palsu dan iklan yang mengelirukan oleh syarikat-syarikat periklanan yang
mengambil kesempatan daripada keadaan ini. Masyarakat pengguna sewajarnya
membuat aduan sekiranya terdapat iklan yang menyebarkan maklumat palsu. Sehubungan
dengan itu, masyarakat tidak seharusnya mempercayai sesuatu iklan tanpa usul
periksa. Sesungguhnya, iklan merupakan medium pemasaran yang mampu mempengaruhi
pengguna, namun menjadi tanggungjawab syarikat periklanan menghasilkan iklan
yang memberi manfaat kepada semua pihak.
Dipetik
dan diubahsuai daripada ‘Awasi Iklan Mengelirukan dan Palsu’ oleh zulaini
ismail, Dewan Ekonomi, Mac 2013
Soalan 2 : Pemahaman
Soalan 2 (a)
Berdasarkan
petikan Soalan 1, jawab
soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
(i)
Apakah maksud mengambil kesempatan? [2 markah]
(ii)
Pengarang mengemukakan beberapa manfaat industry
periklanan.
Kemukakan manfaat-manfaat tersebut. [3 markah]
(iii)
Pada pendapat anda, mengapakah pengguna
mudah dipengaruhi oleh iklan barangan dan perkhidmatan yang dipaparkan?
Nyatakan tiga alas an. [4
markah]
Contoh jawapan rumusan
karangan.
Pendahuluan (tukar terlebih dahulu perkataan kata kerja selepas arahan, iaitu
tindakan-tindakan kepada perkataan yang sinonim atau sama erti dengan tindakan)
Petikan
membincangkan langkah-langkah bagi menangani iklan yang negatif dalam Internet di negara kita.
Isi tersurat (Isi yang terdapat dalam petikan)
Cara mengesan isi
tersurat yang terdapat dalam petikan ialah cari perkataan berikut terlebih
dahulu
Perlu
Dinasihati
Juga
Dapat
Selain itu
TelahSewajarnya
Antara tindakan bagi
menangani iklan yang negatif ialah kerajaan perlu bertindak
bagi mengawal dan memantau aktiviti periklanan di negara ini. Masyarakat perlu bijak
melakukan pembelian di Internet. Pembeli dinasihati supaya menyimpan bukti transaksi pembayaran
sebagai langkah berjaga-jaga. Seterusnya,
komen-komen di laman sosial dapat dijadikan
rujukan sebelum pengguna membuat pembelian. Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) telah melancarkan Garis Panduan Mengelakkan Iklan
Palsu dan Mengelirukan. Di samping itu, KPDNKK telah mengambil tindakan memperhalus pindaan akta
berkaitan iklan palsu.
Isi tersirat (tiada dalam petikan
tetapi KBKK iaitu kebaikan memaparkan
maklumat yang tepat dalam iklan)
Kebaikan memaparkan
maklumat yang tepat dalam iklan ialah dapat mempengaruhi pengguna membeli
barangan yang diiklankan. Selain itu, dapat melariskan barangan yang dijual kerana barangan
tersebut memberi kesan yang dikehendaki oleh pengguna.
Kesimpulan (Saranan Penulis/Calon)
Kesimpulannya,
pengeluar dan syarikat periklanan perlu mematuhi garis panduan yang ditetapkan
agar pengguna tidak tertipu semasa membeli barangan di Internet.
Rumusan karangan yang
lengkap.
Petikan
membincangkan langkah-langkah bagi menangani iklan yang negatif dalam Internet di negara kita.
Antara tindakan bagi menangani iklan yang negatif ialah kerajaan perlu bertindak bagi mengawal dan memantau aktiviti
periklanan di negara ini. Masyarakat perlu bijak melakukan pembelian di Internet. Pembeli dinasihati supaya
menyimpan bukti transaksi pembayaran semasa pembelian. Seterusnya,
komen-komen di laman sosial dapat dijadikan
rujukan sebelum pengguna membuat pembelian. Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) telah melancarkan Garis Panduan Mengelakkan Iklan
Palsu dan Mengelirukan. Di samping itu, KPDNKK telah mengambil tindakan memperhalus pindaan akta
berkaitan iklan palsu.
Kebaikan memaparkan maklumat yang tepat dalam iklan ialah dapat
mempengaruhi pengguna membeli barangan yang diiklankan. Selain itu, dapat
melariskan barangan yang dijual kerana barangan tersebut memberi kesan yang
kepada pengguna.
Kesimpulannya, syarikat periklanan perlu mematuhi garis
panduan yang ditetapkan agar pengguna tidak tertipu semasa membeli barangan di
Internet.
[120 patah perkataan]
do you have pemahaman answer?
ReplyDeletemaaflah Hui Jing, tiada.
ReplyDeleteTapi soalan rumusan tentang kepentangan hutan bandar tadi senang jugak kan?