Photobucket

Saturday, September 17, 2011


BAB EMPAT 
Suasana hingar bingar di wad kecemasan. Seorang pesakit mengalami tumpah darah di bawa dari Hospital Daerah Rawang. Kebetulan aku dan Dr. Fadreen yang on-call malam ini.
“Qis, ambil contoh darah patient. Nurse, pasang drip patient. Patient terpaksa dibedah sekarang juga.” Arahan Dr. Fadzreen membuatkan semua staff di wad kecemasan kelam kabut. Dalam masa 10 minit, semuanya berjaya dilaksanakan oleh staf yang bertugas.
“Qis, ikut saya ke dalam Dewan Bedah.”
“Kenapa pula? Kan doktor pelatih dah cukup untuk menolong Doktor kat dalam Dewan Bedah nanti!”
“Kes ni Qis belum jumpa. Patient ni placenta previa type four. Kandungannya kembar pula. Nampak macam uterusnya semakin nipis kerana terlalu meregang. Komplikasinya ialah uterusnya terpaksa dibuang!”
“Apa? Buang uterus? Malangnya nasib patient ni Doktor!”
“Cepatlah. Kita ada masa dua jam saja.”
Sebaik pembedahan dijalankan, sepasang bayi kembar lelaki dan perempuan berjaya dikeluarkan dari uterus ibu muda tersebut. Uterusnya berjaya diselamatkan namun Dr. Fadzreen telah meminta tandatangan suami wanita muda itu untuk mengikat salur fallopian isterinya. Hal itu adalah untuk mengelakkan wanita itu daripada mengandung dalam masa terdekat.
Pembedahan ke atas pesakit tersebut membuatkan aku termenung panjang. Begitu sengsaranya menjadi seorang wanita. Melahirkan seorang bayi berhadapan dengan seribu kemungkinan. Risiko perlu ditanggung oleh seseorang wanita sebaik saja mereka bergelar seorang isteri. Teringat kes di Likas dua tahun lalu. Seorang wanita meninggal dunia selepas kelahiran anak ketiga kerana tumpah darah. Melahirkan anak pun boleh meninggal. Memang nasib wanita yang sentiasa berkorban sejak dilahirkan sehingga melahirkan.
Semalam seorang pesakit bilik 2 keguguran. Kandungannya sudah masuk minggu ke 14. Oleh kerana ada membran yang tertinggal, pesakit terpaksa dibuat D&C. Kasihan pula aku melihat keadaan diri pesakit tersebut.
“Penat?” Lamunanku terhenti sebaik mendengar suara Dr. Fadzreen Nushi.
“Sikit.”
“Nak makan?”
“Tak elok makan pada waktu malam.”
“Patutlah badan Qis melengking saja!”
I memang kuat makan. Cuma waktu malam memang I tak makan.” Dalihku.
 Sebenarnya aku malu juga bila Dr. Fadzreen Nushi mempertikaikan bentuk badanku. Sejak di UM lagi, teman-teman sekuliah menegur tentang badanku yang sekeping ini. Nak buat macam mana, aku sudah mencuba pelbagai kaedah namun badanku tetap tidak mahu naik. Memang  Macam-macam ubat sudah dicuba namun hasilnya tetap sama. Umairah tetamn di Likas dulu pernah berseloroh. Katanya badanku akan naik kalau aku bercinta. Katanya lagi orang bercinta memang bahagia.
“Kalau macam tu, Qis temankan I ke kafe, boleh?”
Aku hanya mengangguk. Di pertengahan jalan, telefon bimbit aku berbunyi. Aku melihat nombor yang tertera di skrin telefon. Danny! Aku meminta izin Dr. Fadzreen untuk menjawab panggilan telefon. Dr. Fadzreen hanya mengangguk sambil tersenyum.
“Assalamualaikum!”
“Waalaikumsalam. Lamanya U ambil masa nak jawab panggilan I?”
Sorry. I bersama kawan tadi.”
Danny cuba mengorek rahsia peribadi aku. Aku perlu telus. Tiada siapa di hatiku saat ini walaupun lelaki pertama yang akan menerima cinta pertama aku ialah Dr. Fadzreen. Namun Danny bukan jenis orang yang mudah berpuas hati. Danny berjanji akan membawa rombongan meminang sekiranya betul-betul tiada sesiapa di hatiku saat ini. Aku menyahut cabarannya walaupun aku tahu ia tidak mungkin akan berlaku.
Dari dalam kafe, Dr. Fadzreen melambai ke arahku. Aku terpaksa mematikan telefon bimbit sedangkan Danny masih di talian. Berbual dan berborak dengan orang yang berada dekat di sisi kita lebih bermakna daripada menjawab panggilan telefon orang yang berada nun jauh dari pandangan mata kita. Lagipun aku belum lagi meluahkan hasratku kepada Dr. Fazdreen. Biarlah perigi mencari timba pula kerana aku pasti Dr. Fadzreen lelaki pertama aku. Itulah aku yang suka berangan dan menaruh harapan..
Aku senang berdamping dan menemani Dr. Fadzreen daripada melayani panggilan Danny. Aku senang sekali membantunya baik di dalam Dewan Bedah atau di Klinik Pakar O&G. Sedangkan Danny pula hanya akan menghubungiku bila-bila masa yang dia suka tanpa mengira waktu. Kadangkala tengah malam, kadangkala awal pagi dan kadangkala pada waktu maghrib! Kata Danny dia bekerja ikut syif. Bila aku tanya apa kerjanya, tidak pula dia mahu berterus terang.
Bagaimana aku mahu meneruskan hubungan dengan Danny sedangkan aku tidak boleh suka-suka menghubunginya. Aku hanya perlu menunggu panggilan daripadanya saja. Kadangkala seminggu Danny tidak menelefon aku. Bila aku beria-ia mahu berjumpanya, macam-macam alasan yang diberikannya. Akhirnya hatiku menjadi tawar terhadap Danny. Ah, perkenalanku dengannya bukanlah lama sangat. Namun Danny juga termasuk dalam kategori jejaka pertama yang berbual denganku pada hari pertama aku bertugas di Hospital Selayang. 1 Jun. Ya, 1 Jun. Aku tidak lupa.
Saat aku kelam kabut hendak ke hospital pada 1 Jun dulu, dia menghubungiku dan mengucapkan selamat pagi. Kemudian dia memberitahu keretanya sudah siap dibaiki. Dia akan mengambil keretanya tengahari tersebut. Pasti Danny juga termasuk dalam senarai lelaki pertama walaupun aku sangat pasti Dr. Fadzreen lelaki pertama aku.
Kadang-kadang aku keliru juga. Peristiwa 1 Jun datang dan pergi bersama harapan yang belum terkabul. Siapakah sebenarnya jejaka pertama yang menegur aku pada hari tersebut? Walaupun aku pasti Dr.Fadzreenlah jejaka pertama menegur aku dengan paling sopan, tapi ada lagi individu lain yang selalu muncul di benakku.
Hingga saat ini aku tidak pasti siapakah jejaka pertama yang akan aku isytiharkan pertama sekali menegurku pada hari itu. Jika Danny, dia hanya menelefon aku pada hari itu. Jika  Dr. Danish pula, memanglah dia menegurku kerana dia bos aku. Lagipun aku melapor diri kepadanya. Jika Dr. Fazdreen pula memanglah dia orangnya kerana dia orang luar yang pertama berhadapan dengan aku pada hari tersebut. Entahlah. Tapi aku paling takut kalau samseng yang menengking aku di pintu lif hospital dikira lelaki pertama menegurku hari itu. Mungkinkah samseng itu lelaki pertama aku? Kenapa wajahnya kerap muncul di kotak fikirku saat aku lemas membuat keputusan untuk mengisytiharkan lelaki pertama aku? Betulkah dia?
Aku tidak perlu terburu-buru membuat pilihan kerana orang yang ingin datang merisik aku pada minggu pertama bulan Jun dulu membatalkan hasrat mereka. Aku bersyukur kerana belum terdesak untuk mencari calon buat diri sendiri. Oleh itu, aku tidak perlu mengisytiharkan siapakah lelaki pertama menegurku pada 1 Jun lalu walaupun aku mempunyai empat calon yang boleh dikategorikan sebagai lelaki pertama pilihan hatiku.
Hmmm..ramainya calon lelaki pertama aku. Siapakah yang akan mengisi carta hatiku yang masih lagi kosong? Baik aku buat undian. Fadzreen, Danish, Danny dan Samseng Pintu Lif. Akhirnya aku dapat memberi nama kepada samseng itu. Tapi aku tidak tergamak untuk meluahkan perasaan kepada salah seorang daripada empat calon tersebut. Lagipun aku tidak mahu dikatakan perigi mencari timba.
Kadangkala wajah lelaki samseng itu bertandang di kotak mindaku berjam-jam lamanya. Wajahnya yang bersih tanpa kumis, plaster yang membalut dahinya, rambut depannya yang beralun seperti iklan syampo jelas terbayang di ruang mataku. Matanya yang sepet seakan menyimpan pelbagai rahsia. Kenapa wajah itu yang sering mendatangi alam fantasiku? Tutur katanya yang berbisa, senyum sinis dan suaranya yang keras menengking aku seakan satu kenangan yang sukar dilupakan. Samseng Pintu Lif, kenapa engkau tiada bernama?

No comments:

Post a Comment