Photobucket

Saturday, September 24, 2011

BAB LIMA


                                                           
Hari ini genap tiga bulan aku bertugas di Wad Bersalin Kelas Satu. Aku berkongsi bilik dengan Dr. Izlynn yang sudah dua tahun bertugas di hospital ini. Dr. Izlynn sebaya dengan aku tetapi dia sudah pun bertunang. Katanya hujung tahun nanti dia akan melangsungkan perkahwinannya. Dr. Izlynn di bawah seliaan Dr. Danish.
Melalui Dr. Izlynn aku tahu serba sedikit tentang Dr. Danish. Dr. Danish jarang berbual kosong dengan doktor-doktor perempuan.  Tiada seorang pun doktor di Wad Bersalin yang rapat dengan Dr. Danish Ong. Kata Dr. Izlynn, Dr. Danish terlalu tekun dengan kerjanya hinggakan tiada masa berbual dengan staf di bawahnya. Lagipun Dr. Izlynn baru dua tahun bekerja di bawah seliaan Dr. Danish. Dia pun bukan kenal sangat dengan Dr. Danish.
Aku tersenyum sendirian mengingatkan tingkah Dr. Danish. Bagi aku mustahil dia belum berpunya. Perwatakannya memang ciri-ciri lelaki idaman aku walaupun aku menggilai Dr. Fadzreen separuh mati. Senyumannya dan barisan giginya yang tersusun bisa mencairkan hati setiap gadis yang melihatnya termasuk aku. Kalaulah dia aku isytiharkan lelaki pertama aku, aku akan meluahkan perasaan aku kepadanya saat itu juga. Masalahnya aku sendiri tidak berani mengistiharkan jejaka pertama aku kerana aku mempunyai empat calon. Walaupun calon yang seorang lagi  adalah seorang samseng tapi dia dikira lelaki pertama yang menegur aku secara berhadapan dan bertentang mata walaupun ayat-ayat yang dituturkan sangat berbisa dan membuatkan aku tidak boleh melupai wajahnya hingga saat ini.
“Assalamualaikum!” Suara yang bergema di depan pintu menerbangkan wajah Samseng Pintu Lif yang bertandang di kotak fikiranku.
“Waa…aaa..laikum…salam!” Hampir tercabut jantungku melihat Samseng Pintu Lif  berdiri di depan pintu bilikku. Dia memakai kemeja putih dan berseluar jeans hitam. Macam tahi cicak pula. Terpana aku melihat wajahnya yang bersih tanpa kumis. Samseng Pintu Lif menghadiah sebuah senyuman kepadaku. Aku membalas senyuman seadanya. Bayangkan saat kita memikirkan insan tersebut, tiba-tiba insan itu muncul di depan kita. Bukankah itu jodoh kita? Tapi kenapa jodohku dengan seorang samseng pula?
“Dr. Qistina?” Soalnya dengan wajah serius. Namun nadanya dikawal sebaik mungkin.
“Ya, saya. Ada apa yang boleh saya tolong?” aku juga mengawal suara seanggun mungkin. Aku tahu aku bukan Doktor Pakar. Di Klinik Pakar O&G hanya doktor-doktor pakar saja yang akan merawat pesakit luar di hospital tempat aku bertugas. Lagipun tetamu tidak diundang ini seorang lelaki.
“Saya nak ajak Dr. Qistina makan. Boleh?”
“Hah? Makan?” Mimpikah aku Samseng Pintu Lif ajak aku makan.
“Saya datang ni nak ajak Dr. Qistina keluar makan dengan saya.”
Aku serba salah. Samseng itu datang mengajak aku makan bersamanya. Biar betul. Terkedu aku sementara menyusun bait-bait ayat seterusnya. Musykil sungguh aku. Seingat aku, tidak pernah pula aku berhubungan dengan samseng ini, kenapa tiba-tiba datang mempelawa aku makan bersamanya? Perlukah aku mengikutnya? Hati aku berbelah bagi. Sebenarnya aku takut untuk mengikutnya apatah untuk pergi makan.
“Di mana?” Dari mana keberanian itu datang aku tidak pasti.
Belum sempat samseng itu menjawab, daun pintu diketuk dari luar. Dr. Danish!
Sorry. I tak tahu U ada tetamu.” Katanya sambil menghulurkan tangan ke arah lelaki samseng yang tidak aku ketahui namanya itu.
“Saya, Hisyam. Daniel Hisyam.”
“Saya Danish. Dr. Danish.”
            “Oh, ada hal Doktor cari saya?” Aku mencelah. Aku baru teringat tujuan kedatangan Dr.Danish mencari aku.
I nak U gantikan tempat Dr. Fadzreen. Dia cuti kecemasan hari ni. Lagipun U boleh belajar tentang penyakit yang berkaitan dengan kehamilan. Lepas ni U boleh jadi doktor pakar dalam bidang O&G pula.” Lembut saja kata-katanya menjawab soalanku. Lemah longlai lutut aku tatkala dia memandang ke arahku sambil tersenyum. Aku tahu inilah peluang aku melepaskan diri daripada lelaki samseng itu.
Mataku merenung ke arah lelaki yang mengaku namanya Daniel Hisyam itu. Sesaat mata kami bertentangan, akhirnya Daniel Hisham meminta diri. Katanya dia akan datang lain kali untuk melunaskan janjinya tadi. Saat Daniel Hisyam mahu beredar, aku nampak wajahnya dan wajah Dr. Danish hampir serupa. Cuma gaya rambut saja yang membezakan wajah mereka. Tapi apa yang hendak aku hairankan. Wajah mereka ada iras kacukan Cina kerana mata mereka yang sepet. Itulah sebenarnya persamaan mereka.
Aku berjalan beriringan dengan Dr. Danish ke Klinik Pakar Sakit Puan. Dr. Danish masih dengan topik utamanya. Dia mahu aku menjadi Doktor Pakar seperti Dr. Fadzreen. Aku sedar siapa diri aku. Pengalaman belum ada dan keyakinan belum kukuh.
“Kenapa? U tak minat?” Dia terus menyambung hujahnya setelah melihat aku terdiam.
I  tiada pengalaman.” Aku menerangkan sejujurnya situasi aku kepada Dr. Danish Ong.
I pun tiada pengalaman. Lagipun I lelaki. Kalau I kahwin pun, I tak akan merasa pengalaman mengandung dan bersalin! Tapi I suka mengkaji.”
Hampir pengsan aku mendengar penjelasan dan pengakuan Dr. Danish Ong. Dia belum berkahwin? Betulkah? Rasanya cerita-cerita tentang Dr. Danish yang aku dengar selama ini adalah tidak benar sama sekali. Mengapa semua staf di sini menyatakan Dr. Danish serius dan komited dengan kerjanya? Tetapi dengan aku dia terlalu berterus terang.
I nak bakal isteri I nanti tidak mengalami sebarang komplikasi ketika mengandungkan anak kami.” Bagai halilintar membelah bumi tatkala Dr. Danish Ong menjelaskan keadaan dirinya dengan lebih lanjut. Rupanya Dr. Danish sudah pun berpunya. Memanglah aku tiada jodoh dengannya. Seorang lagi calon lelaki pertama aku terpaksa gugurkan. Tinggal lagi tiga calon. Adakah Dr. Fadzreen? Danny? Atau samseng yang namanya Daniel Hisyam? Aku tersenyum sendirian.
“Ada sesuatu yang melucukan?”
Malunya aku. Perbuatan aku dilihat dan dinilai orang. Pantas aku menggeleng kepala. Aku perlu melepaskan diriku daripada berfikir yang bukan-bukan.  Dr. Danish adalah ketua aku. Dia juga sudah dimiliki. Itu aku perlu ingat. Kenapalah aku asyik melayan perasaan tentang jodohku? Aku mendiamkan diri sambil mengekori Dr. Danish dari belakang. Tidak lama kami pun sampai ke depan Klinik O&G. Sebelum aku menolak daun pintu, Dr. Danish mengajukan soalan cepu emas kepadaku.
“Umur  berapa?”
Soalan itu berbaur peribadi. Perlukah aku menjawab sejujurnya?
“Rahsia ke?”
Aku menggeleng lantas menjawab sejujurnya.
“28.”
“Hmm…muda lagi.”
“Dah kahwin?”
Aku menggeleng. Peliknya sikap Dr. Danish hari ini.
“Tapi…tadi tu siapa?”
“Soalan itu I tiada jawapan. Titik.”
Aku bergegas masuk ke bilik Dr. Fadzreen yang tidak berkunci. Dr. Danish menunjukkan isyarat bagus kepadaku. Aku mengangguk.
Di dalam bilik Dr. Fadzreen, aku membayangkan beliau adalah lelaki pertama aku. Aku rasa aku tidak perlu bertangguh lagi. Aku mesti meluahkan isi hati aku kepadanya. Cuma aku tidak ada keberanian. Bayangkan heboh satu hospital apabila  mengetahui aku membuat pengakuan kepada Dr. Fadzreen. Aku mengulum senyum. Bahagianya aku saat ini.
Mataku terpaku kepada susunan fail di atas meja. Fail-fail di atas meja aku belek dengan teliti. Belum sempat aku memulakan rutinkualan itu berbaur peribadi. Perlukah aku menjawab sejujurnya?
dapnya lewat bicara kami.
"ah ketua aku. Dia juga sudah dimilik, telefon bimbitku berbunyi. Aku melihat nombor di skrin. Danny. Hampir sebulan dia tidak menghubungiku!
“Awak okey hari ni?”
“Kita okey.  Awak pulak macam mana?”
“Kita okey. I meet somebody today.”
“Siapa? Boleh kita tahu ?” Soalanku menunjukkan macamlah aku kekasih Danny.
“Bila jumpa Qistina nanti kita akan tunjukkan orangnya.”
Wait..wait…Danny…macam mana awak tahu nama kita?”
Aku memang terkejut. Selama ini aku tidak pernah memberitahu Danny nama penuhku. Aku memberitahunya nama ringkasku Qis sahaja sebelum ini. Kad nama aku dirampas oleh samseng bermotosikal dulu. Dia tak sempat pun nak lihat nama aku. Bagaimana pula dia boleh memanggil aku Qistina?
“Kita cari kat JPJ.”
“Kat JPJ ada nama kita ke?”
“Nombor pendaftaran kereta awak!”
“Apa lagi awak tahu pasal kita?”
“Semua tentang awak. Kerja awak. Umur awak. Tempat tinggal awak.”
Kata-kata Danny membuat aku terpana. Dari mana dia mendapat maklumat tentang aku? Hebat sangatkah aku hinggakan Danny sanggup bersusah payah cuba mengenaliku. Sedangkan Dr. Fadzreen yang berada di depan rumahku selama lebih lima tahun tidak pernah perasankan aku, inikan pula Danny yang baru beberapa bulan aku kenal. Itu pun aku hampir lupa rupa parasnya kerana selepas kemalangan dulu aku tak pernah lagi bertemu dengannya. Aku rasa ada sesuatu yang sedang berlaku tanpa pengetahuanku.
“Berapa umur kita? Kerja kita? Dan di mana kita tinggal?” Aku rasa sudah sampai masanya aku perlukan penjelasan daripada Danny. Aku tidak mahu berada dalam teka-teki.
“Umur awak 28. Awak doktor dan sekarang tinggal kat Selayang. Atau ada apa-apa yang tertinggal?” Penjelasan Danny membuat aku terpempan. Masih ada lagi orang yang perasankan kehadiranku di muka bumi ini.  Perasaan aku mula berbunga. Siapakah engkau wahai Danny? Maka perlukah aku isytiharkan Danny sebagai lelaki pertama aku? Lagipun dialah lelaki pertama yang bercakap dengan aku walaupun melalui telefon pada tarikh 1 Jun dulu. Seronoknya aku kerana ada insan di muka bumi ini yang perasankan kehadiran aku.
“Boleh kita tanya awak soalan yang agak personal?” Tiba-tiba aku semakin berani. Sebelum ini aku ragu-ragu untuk menyoal Danny.
“InsyaAllah.” Terkedu aku mendengar jawapan lelaki misteri yang aku langgar keretanya tidak lama dulu. Dalam masa tiga bulan terlalu banyak yang dia tahu pasal aku.
“Sebenarnya awak kan Chinese. Kenapa awak boleh bagi dan jawab salam macam orang Islam yang lain kepada saya?” Terluah juga persoalan yang berlegar di fikiranku sejak lama dulu.
“Memang Daddy kita Chinese tapi Mummy kita Malay. So, kita Muslim macam awak. Puas hati?”
“Awak, kita juga ada satu permintaan. Boleh awak kabulkan?”
“Aik..hari ni banyak pulak soalan peribadi. Tapi takde hal. Kalau awak minta bulan pun kita akan petik.”
“Siapa awak sebenarnya? Kerja awak. Umur awak?”
“Sebelum tu, boleh kita panggil awak Honey?”
Kali ini permintaan Danny membuat aku makin terkedu. Seolah-olah dia tahu nama timanganku di rumah ialah Honey. Aku makin keliru. Rasanya sejak sebulan yang lalu Danny tidak menghubungiku adalah kerana dia sibuk mencari maklumat tentang aku. Makin perasan pula aku.
“Kenapa?” Aku cuba mendapatkan kepastian daripada Danny.
“Kita suka sangat gelaran tu!”
“Suka hatilah. Asalkan awak suka. Tapi parents kita memang panggil nama kita Honey.”
“Ye, ke? Thanks Honey. Rawat pesakit betul-betul. Ketua awak tu handsome juga orangnya. Jangan terpikat dengan dia sudahlah.” Kata-kata Danny membuat aku terpegun. Bagaimana dia boleh tahu pasal Dr. Danish dan Dr. Fadzreen?
“Hey, awak belum jawab soalan kita.”
Sorry. Lain kali kita jawab. Bye, awak. Jaga diri. Lain kali kita cakap lagi.”
Talian diputuskan. Aku tidak tahu bila pula Danny akan menghubungiku. Banyak yang dia tahu pasal aku walaupun baru beberapa bulan kami berkenalan. Aku mula musykil. Tentu ada sesuatu yang tidak kena. Tapi sekurang-kurangnya aku bersyukur. Ada juga insan yang perasankan kewujudan aku di Kuala Lumpur ini.
Mataku melirik tanda nama di atas meja. Tertera nama Dr. Fadzreen Nushi Irsyaduddin. Baru mula kerja dah ada bilik sendiri. Aku ni entah bila lagi akan dapat bilik sendiri. Betul juga kata jejaka idamanku. Aku boleh jadi Doktor Pakar sepertinya satu hari nanti.
Mulai sekarang aku perlu fokus pada satu bidang sahaja. Sebelum ini aku bertugas di Wad Bersalin Hospital Likas, Kota Kinabalu. Kini di tempat baru juga aku ditempatkan di Wad Bersalin. Aku perlu mendalami bidang yang berkaitan kehamilan dan proses melahirkan anak oleh seseorang perempuan. Aku mahu memecah monopoli Pakar Sakit Puan oleh kaum lelaki. Biar kehadiranku dalam bidang ini akan menambahkan jumlah bilangan doktor perempuan dalam bidang perbidanan.
Ketukan di pintu mengejutkan lamunanku. Dr. Danish muncul di muka pintu. Di tangannya ada sebuah fail. Matanya tepat merenungku. Belum sempat aku bersuara, dia mula menyindirku.
“Hai senyum sorang-sorang. Baru dapat call dari buah hati ke?” Lunaknya suara yang kedengaran di gegendang telingaku walaupun ia penuh sindiran.
“Takdelah. Orang macam saya ni sapelah yang nak.” Aku merendah diri dengan situasi aku yang tidak pernah merasai nikmatnya cinta.
“Tapi gaya U jawab call tadi macam orang sedang dilamun cinta!” Dia masih memasang perangkap.
“Ye ke? Tak perasan pula ada orang sedang perhatikan saya.”
Hairannya aku. Semasa aku lalu-lalang di depan rumah Dr. Fadzreen selama lima tahun ini tidak pernah pula dia perasankan aku. Tapi di hospital ini, baru beberapa bulan aku bekerja  di sini sudah mula ada yang perasankan gerak geri aku. Hairan aku dengan sikap Dr. Danish. Cepat sangat dia menangkap apa yang tersirat dan tersurat di hatiku.
I ni makan garam dulu daripada U. Sikit-sikit tu I tahulah macam mana gayanya orang yang sedang dilamun cinta ni.”
Pandai pula Dr. Danish menggunakan peribahasa ketika berbual denganku.
“Takdelah Doktor. Tadi tu mangsa yang I langgar keretanya tidak lama dulu. Saja je dia tanya khabar I.”
Akhirnya aku  menerangkan tentang Danny kepada Dr. Danish. Aku tidak mahu dia salah faham terhadap aku. Manalah tahu dia adalah lelaki pertama aku walaupun aku baru saja mengeluarkan namanya daripada calon lelaki pertama aku sebentar tadi.  Mungkinkah pintu hatinya akan terbuka untukku satu hari nanti. Atau dia mahu menyuntingku menjadi permasuri hatinya. Biarlah aku terlebih perasan asalkan aku bahagia. Segalanya berkemungkinan. Ya, Allah! Kenapalah aku cepat sangat menaruh harapan kepada sesuatu yang belum pasti.
“Baiknya hati orang yang U langgar. Boleh telefon bertanya khabar lagi. Itulah untungnya jadi orang cantik.” Ada nada sinis dalam pujiannya. Aku kurang pasti kenapa Dr. Danish seperti marahkan aku. Tapi dia memang petah berkata-kata. Tapi cantikkah aku pada pandangan matanya? Pada aku biasa saja. Kulitku saja yang putih tapi rupa parasku biasa saja. Maklumlah Papa aku keturunan Banjar. Mama aku kulitnya hitam manis. Kedua-dua adik lelakiku semuanya berkulit sawo matang. Aku saja yang ikut kulit Papa.
Aku membiarkan detik waktu berlalu sehingga pintu diketuk dari luar. Muncul wajah seorang staff nurse. Di tangannya ada 10 fail pesakit. Jururawat itu adalah pembantu kepada Dr. Fadzreen. Selepas itu aku mengendalikan tugas yang sepatutnya dilakukan oleh Dr. Fadzreen.
Pesakit pertama mempunyai masalah kandungan luar rahim. Lembut saja Dr. Danish Ong menasihati wanita yang berusia 35 tahun itu agar tidak takut untuk menjalani pembedahan. Beliau mengarahkan aku membawa pesakit ke bilik ultrasound. Di sana dia menunjukkan kandungan pesakit itu yang berada di luar ovari sebelah kanan pesakit. Aku memerhatikan cursor yang ditunjukkan Dr. Danish Ong.
“Qis, U tolong nurse dapatkan tarikh untuk pembedahan pesakit ni. Kalau boleh esok hari.” Ringkas saja dia memberi arahan kepada aku. Tetapi masih lagi dengan suara yang lembut persis seorang ayah menyuruh anaknya melakukan sesuatu tugas yang mudah.
“Okey.” Jawabku lantas tanganku mencapai telefon di hadapanku. Aku menghubungi Dewan Bedah untuk mendapatkan masa pembedahan bagi pesakit kami yang pertama pada hari ini. Setelah mendapat masa dan waktu pembedahan daripada Dewan Bedah, aku menulis catatan di dalam borang maklumat pesakit.
“Qis, dah dapatkan masa pembedahan?”
“Dah. Jam 10 pagi esok. Jam 8 pagi ada pembedahan laparaskopi untuk pembuangan cyst seorang pesakit.”
Thanks atas kerjasama U. Sekarang U tolong rawat pesakit seterusnya. Dr. Hasbul panggil I ke Dewan Bedah. Ada emergency-operation.” Dr. Danish Ong terus meluru keluar sebaik memberi arahan kepadaku.
Ah, hari yang memenatkan. Tapi aku seronok kerana dapat bekerja di dalam Klinik Pakar ditemani Dr. Danish. Kini aku akui kenapa Dr. Danish komited dengan kerjanya. Semuanya kerana kita menganggap pekerjaan sebagai satu ibadah.
Menyelamatkan nyawa pesakit memberi satu kepuasan dan kenikmatan. Aku juga layak menjadi Doktor Pakar Sakit Puan satu hari nanti. Aku mempunyai kelebihan berbanding dengan Dr. Danish  kerana aku adalah perempuan. Ya, satu hari aku akan menjadi seperti beliau. Punya bilik sendiri dan punya pesakit sendiri. Rupanya seronok menjadi senior. Tapi kalau nak jadi senior, mesti jadi junior dulu. Itu yang tak berapa seronok tu.

No comments:

Post a Comment