Photobucket

Thursday, September 15, 2011

Forteen - Berdua Bersatu + Lirik




BAB DUA


            Bunyi telefon bimbit mengejutkan lenaku.
            “Assalamualaikum.”
            “Nak cakap dengan siapa?” Aku rasa aku tidak pernah dengar suara orang yang menelefon aku. Nombor yang tertera di skrin telefon pun tak pernah aku lihat.
            Sorry to disturb U.” Lembut dan bersahaja suaranya berbual denganku.
            “Maafkan saya. Siapa yang bercakap?” Terpaksa aku bertanya lanjut.
            “Tuan punya kereta yang U langgar pagi tadi!” Satu-satu suara di hujung talian menuturkan bicara denganku. Kenapa suaranya selembut bayu yang berpuput di pantai sedangkan pagi tadi aku rasa hampir pengsan diperlakukan oleh lelaki bermotosikal itu.
            Sorry! I tak perasan. Dah baiki kereta U?”
            I dah hantar bengkel. Mekanik tu kata bumpernya kena ganti yang baru.”
            “Berapa kosnya?”
            Arround RM200. Bumper RM100 dan upah cat bumper dalam RM100.”
            U nak I pergi bayar sekarang ke?”
            No! No! I cuma nak maklumkan U je. Esok I pergi ambil kereta I.”
            U hantar kereta kat bangkel mana?” Aku perlu tahu alamat bengkel yang membaiki kereta lelaki tersebut. Kalau tidak macam mana aku hendak membayar kos kerosakan keretanya.
            “Kenapa? Kereta U pun rosak juga ke?”
            I nak bayar kos kerosakan kereta U.
            Miss, kan I dah kata I just nak maklumkan U je. Tak payah U nak tanggung kosnya. Sikit je.”
            “Apa? Maksudnya  I tak payah bayar?” Hairannya aku. Pagi tadi bukan main marah lagi lelaki bermotorsikal dan lelaki Cina itu terhadapku. Kini lain pula nadanya. Aku mencubit tanganku beberapa kali. Mimpikah aku. Sakit pula bila terkena cubitan. Ah, realiti. Memang kenyataan.
            “Ya. I just nak bagitau U je.”
            “Nak bagitau je? Ah, terima kasihlah Encik. Boleh saya tahu nama Encik?”
Kenapa laju saja soalan itu terpacul dari bibirku? Ah, tidak rugi berkenalan dengan ramai orang. Getus hatiku. Sebenarnya aku lega kerana tidak perlu bertemu lelaki Cina yang aku langgar keretanya kerana dia mungkin akan datang bersama lelaki bermotosikal yang ganas itu.
            “Panggil I Danny aje. Okay see U next time.” Langsung lelaki itu mematikan talian telefonnya. Aku termangu di birai katil.
            Aku cuba mengingat semula kejadian pagi tadi. Aku terlanggar kereta seorang lelaki Cina. Mukanya masam mencuka. Datang pula lelaki bermotosikal kuasa besar yang garangnya mengalahkan harimau. Mengapa pula lelaki yang menelefon aku tadi siap memberiku salam. Sudahlah begitu, lembut pula bait-bait kata yang dituturkan kepadaku. Kemudian keretanya yang rosak aku tak payah bayar. Itu yang paling sedap didengar. Betulkah namanya Danny? Apa bangsa dan agamanya? Ah, meleret-leret pula aku melamun.
            Lemas melayan perasaan, aku turun ke bawah. Mama sedang minum petang bersama Papa di taman berhampiran kolam ikan. Aku menghampiri mereka.
            “Ha, dah cukup rehat?” Soal Mama. Aku mengangguk malas.
            “Honey, duduk sini.” Papa mengarahkan aku duduk di sebelahnya. Lama Papa merenung aku.
            Kenapa Pa?”
            “Honey satu-satunya anak perempuan Papa. Papa mahukan yang terbaik untuk Honey.”
            “Pa.. Qis tak faham apa yang cuba Pa sampaikan. Qis dah besar. Papa cakap ajelah apa yang tersirat di hati Papa.”
            “Mereka tak jadi datang petang ni. Pihak lelaki ada masalah. Mungkin mereka akan datang minggu depan.” Papa meluahkan perasaan yang tersirat di hatinya dengan wajah yang muram.
            “Pa, Qis belum terdesak nak kahwin lagilah. Umur Qis baru masuk 28 tahun. Qis baru 3 tahun bekerja. Qis belum puas lagi merasai nikmat hidup sebagai orang bujang.”
            “Maksudnya Qis tak rasa dah terlewat untuk mencari pasangan hidup?” Papa masih tidak puas hati dengan jawapanku.
            “Pa, Qis serahkan jodoh Qis di tangan Tuhan. Ramai lagi orang di luar sana yang belum kahwin walaupun usia sudah menjangkau 40 tahun.” Cikgu aku dulu, Intan Salwati, umurnya 45 tahun belum juga berkahwin. Jika dibandingkan dengan aku sekarang, aku rasa aku masih muda belia lagi. Aku terpaksa meredakan kebimbangan Papa terhadapku.
            Papa seorang yang agak kolot dalam hal memberi pendidikan kepada aku kerana tugasnya adalah seorang guru. Papa dan Mama memberi didikan agama dan pelajaran yang seimbang untuk aku. Aku bersyukur dilahirkan dalam keluarga pendidik. Papa seorang guru tetapi Mama adalah seorang Pegawai di Jabatan Pelajaran Negeri. Mama merupakan Ketua Sektor Bahagian Pengurusan dan Sumber Manusia.
            Aku tidak pernah bertanya tentang gaji mereka. Aku tahu gaji Papa mungkin lebih rendah daripada gaji Mama tetapi seumur hidup aku tidak pernah mendengar Mama merungut tentang perbezaan gaji mereka.
            “Jadi, Honey dapat pulang tak minggu depan?” Soalan Papa mematikan lamunanku. Papa lebih suka memanggilku dengan gelaran Honey. Aku tahu Papa menyayangiku melebihi Mama.
            “InsyaAllah Pa. Kalau umur panjang dan diizinkan Tuhan, Qis balik nak jumpa bakal suami.” Jawabku separuh bergurau. Aku lihat ada sinar harapan di wajah Papa.
            “Macam tu lah anak Papa!” Balas Papa dengan penuh makna.
            “Macam mana dengan tugas hari ni?” Mama pula mencelah.
            “Qis mula duty esok. Tadi dah jumpa Pengarah Hospital. Dia suruh Qis datang jumpa anak dia esok hari.” Jawapanku membuatkan Mama tertanya-tanya. Begitu juga dengan Papa.
            “Maksud Qis?”
            Ayahnya Pengarah Hospital. Anaknya pula Ketua Pakar Sakit Puan!” Jelasku ringkas. Biarlah Papa dan Mama berfikir hospital tempat aku akan bertugas mulai esok dikawal oleh Pengarah Hospital anak beranak.
            “Persekitarannya macam mana? Sibuk macam kat KK atau kurang sikit?” Mama terus bertanya soalan tentang tempat kerjaku.
            “Hospital baru. Bangunannya  nampak besar dan keadaannya tentulah lebih sibuk dari Likas kat KK dulu.” Jawabku cuba meredakan kebimbangan Mama. Aku tahu Mama risaukan aku. Aku merupakan Puteri tunggal dalam keluargaku. Dua orang adik lelakiku pun sudah bekerja. Beza umur antara kami hanya selang setahun.
Aizat adik di bawah aku sudah pun masuk 27 tahun. Aizuddin adik bongsuku pula sudah menginjak usia 26 tahun. Kedua-dua mereka sudah mempunyai pilihan hati masing-masing. Aizuddin seorang Pegawai Perancang Bandar dan Desa di Pulau Pinang manakala Aizat pula seorang pensyarah di UTP, Perak. Aku tahu sebab itulah Papa dan Mama seolah-olah terdesak untuk mencari jodoh untukku.
“Bila Honey nak ke balik ke rumah sewa?” Giliran Papa pula bertanyakan soalan kepadaku.
“Lepas Maghrib nanti. Kenapa Pa?” Aku dapat rasakan ada sesuatu yang tidak kena. 
“Sebenarnya, kalau Honey setuju dengan pilihan Mama dan Papa, biarlah kita sekalikan majlis pertunangan dan akad nikah nanti.” Terpaku aku mendengar saranan Papa. Bergilir-gilir aku memandang Papa dan Mama. Aku cuba mencari kepastian di wajah mereka.
“Mama, Papa … andai Qis membebankan Ma dan Pa, buatlah apa yang terbaik untuk Qis. Qis tahu niat Ma dan Pa adalah untuk kebaikan Qis.” Terpaksa aku berserah dengan takdir yang telah diputuskan oleh Mama dan Papa. Biarlah aku terima sesiapa saja pilihan mereka asalkan dapat membahagiakan kedua orang tuaku.
“Mama tahu Qis anak yang mendengar kata.” Lantas Mama memelukku dengan erat sekali. Terasa kehangatan kasih sayangnya menjalar dalam segenap urat sarafku. Sungguh aku tidak sanggup mengorbankan diriku untuk hidup di samping orang yang tidak aku kenali. Lalu bagaimana aku harus menangani kemelut yang sedang melanda diriku? Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubahnya. Aku perlu berubah. Aku mesti mengubah nasib aku. Aku tekad akan mengubah takdir aku.
Perjalanan ke Selayang terasa beribu batu jauhnya. Aku tekad dengan keputusanku. Aku akan menyerahkan cintaku kepada lelaki pertama yang menegurku esok hari. Bukan lelaki kedua atau kesepuluh. Aku akan mencari lelaki pertama untuk mengisi carta hatiku yang paling atas. Tapi siapakah dia? Tidak kira apa pun yang berlaku aku akan luahkan perasaan kepada lelaki pertama yang menegurku esok hari. Ya, aku akan mengubah nasib aku.
Kata orang yang pertama adalah afdal. Yang kedua adalah sangat baik. Yang ketiga adalah baik. Yang seterusnya adalah impian. Jadi mengejar yang pertama adalah matlamat. Mendapat yang kedua adalah rahmat. Menemui yang ketiga adalah nasib. Mencari yang seterusnya adalah harapan. Lalu aku mahu yang pertama. Lelaki pertama untuk cinta pertama aku. Adakah nasib aku akan berubah selepas mendapat yang pertama? Takdir yang menentukan.
 Biarlah siapapun lelaki pertama itu asalkan aku dapat menyelamatkan diri daripada berkahwin dengan lelaki pilihan Mama dan Papa yang entah siapa-siapa orangnya. Manalah tahu lelaki pertama yang menegurku esok hari adalah jejaka yang aku cari-cari selama ini. Tidak sabar aku menunggu esok hari.
Esok adalah harapan. Esok adalah penantian. Esok adalah penentuan. Semua yang berlaku esok adalah penentuan hidup dan mati aku.

No comments:

Post a Comment