Photobucket

Sunday, November 17, 2013

KEINDAHAN BAHASA KETULUSAN BUDI

Pengalaman ini berlaku dalam hidup Cikgunie semasa menaiki kapal terbang dari Kuala Lumpur ke Labuan pada petang hari Rabu 13 November 2013. 

Fizikal Cikgunie memang rendah berbanding adik beradik Cikgunie yang lain walaupun ayah Cikgunie keturunan India-Siam-Banjar. Oleh kerana Cikgunie rendah, maka Cikgunie tidak sampai tangan hendak meletakkan bagasi ke dalam ruang penyimpanan di atas tempat duduk Cikgunie.

Pramugari dan pramugara pula sibuk melayan penumpang-penumpang yang mempunyai anak kecil dan kanak-kanak. Terkial-kial Cikgunie hendak meletakkan bagasi tersebut. Orang Melayu dan orang tempatan yang sepaptutnya duduk di sebelah Cikgunie hanya memandang saja tanpa rasa ahu menghulurkan pertolongan. Pada masa itu Cikgunie mengambil keputusan untuk memanggil pramugara yang bertugas sahaja. 

Namun bila Cikgunie hendak memanggil salah seorang pramugara, tiba-tiba seorang pemuda Mat Salleh dalam lingkungan usia 20-an bangun dari tempat duduknya di belakang sekali berjalan menghampiri Cikgunie. 
Dengan ayat yang sopan, dia bertanya Cikgunie : 
"Excuse me. Can I help you?" 
Spontan Cikgunie menjawab : 
"Sure,,,Sure,,,Sure!!!! berkali-kali. 
Terkedu Cikgunie. Seorang warga asing yang keturunannya pernah menjajah negara kita sanggup datang dari tempat duduk paling belakang ke tempat Cikgunie (tengah) semata-mata meminta izin untuk menghulurkan bantuan. Pada hal seorang warganegara Malaysia yang bercakap dalam Bahasa Melayu yang lebih kurang sebaya Cikgunie yang duduk hampir bersebelahan Cikgunie hanya memandang saja Cikgunie yang terkial-kial hendak meletakkan bagasi di atas tempat penyimpanan barang.

Peristiwa itu membuat Cikgunie terfikir kita tidak boleh menyalahkan keturunan seseorang kerana kesalahan yang dilakukan oleh keturunannya terhadap kita. Bukan Cikgunie tidak patriotik tapi Cikgunie memandang dari nilai kemanusiaan. Kadang kala Cikgunie terfikir, ke manakah hilangnya nilai kemanusiaan dalam masyarakat di negara kita?

No comments:

Post a Comment