Photobucket

Friday, May 20, 2011

SINOPSIS JERIJI KASIH


    Anuariza merupakan seorang pelajar yang sedang menunggu keputusan STPM. Beliau tinggal  bersama SOLEHA ibu angkatnya dan adiknya AZUERA juga tinggal bersama-sama. Mereka tinggal di sebuah kampung dengan kehidupan yang sangat daif tetapi ANUARIZA mempunyai cita-cita yang tinggi. NEK SIAH yang tinggal berhampiran rumahnya sering membantu mereka. Pada suatu hari, anak NEK SIAH iaitu SYED MUSTAFA telah pulang dan menetap di kampung itu. NEK SIAH menyuruh ANUARIZA menjadi guru tuisyen kepada anak-anak SYED MUSTAFA. Anak-anak SYED MUSTAFA dijaga oleh NEK SIAH di rumah baru mereka. Hobi Anuariza ialah mencari buah asam kelubi untuk dijual kepada peraih Ah Chong. SYED MUSTAFA kagum dengan kebolehan Anuariza memungut buah asam kelubi.
    Semasa mengajar anak-anak SYED MUSTAFA, Anuariza tidak mempunyai masalah dengan SYARIFAH FARISYA tetapi dia mempunya masalah dengan SYED FARIZ. Syed fariz TIDAK BERMINAT UNTUK BELAJAR DAN MEMPUNYAI PELBAGAI MASALAH DISIPLIN DI SEKOLAH BARUNYA. SYED FARIZ mempunyai sifat pendendam. Dia mendendami ayahnya SYED MUSTAFA kerana telah menyebabkan kematian ibunya. Ibunya menderita kerana ayahnya mempunyai hubungan dengan setia usahanya sendiri.
    Anuariza cuba mendekati SYED FARIZ dengan lembut namun SYED FARIZ semakin nakal di sekolah barunya. AZUERA yang sekelas dengannya memberitahu Anuariza bahawa SYED FARIZ mebawa rokok ke sekolah. SYED FARIZ berkawan baik dengan pelajar perempuan yang bermasalah di sekolah itu, LILY SURYANI. Mereka menjadi ketua samseng dengan memers ugut pelajar lain. Pengawas sekolah, Ruhaiza telah dipukul oleh SYED FARIZ dan LILY SURYANI kerana mereka menyangka rahsia SYED FARIZ diketahui oleh kakaknya akibat perbuatan RUHAIZA. RUHAIZA pun mengadu dengan guru kaunseling sekolah mereka. Guru kaunseling berjanji akan menolong SYED FARIZ daripada terjebak dengan kes salah laku yang serius.
    SYARIFAH FARISYA kesal kerana dia menemui rokok dalam bilik adiknya. Dia tahu perangai adiknya di sekolah lamaberulang kembali. Sejak itu, SYARIH FARISYA menjadi murung. ANUARIZA hairan dengan perubahan sikap SYARIFAH FARISYA. Akhirnya SYARIFAH FARISYA menceritakan masalah adiknya kepada ANUARIZA. Anuariza berusaha untuk menyelesaikan masalah anak-anak SYED MUSTAFA.
    ANUARIZA pun menceritaka kesusahan keluarganya kepada SYED FARIZ. Keluarga ANUARIZA dari Kuala Lumpur. Dia ditinggalkan oleh ibu dan bapanya di rumah SOLEHA. Apabila suami SOLEHA, TAMRIN, ayah angkatnya meninggal dalam kebakaran, mereka pulang ke kampong. NEK SIAH membantu ibu angkatnya SOLEHA mendirikan rumah tempat mereka berteduh. Sejak itu NEK SIAH, ibu SYED MUSTAFA banyak membantu kehidupan dia dan ibu angkatnya.
    ANUARIZA cuba mendekati SYED MUSTAFA untuk menceritakan masalah anak-anaknya. SYED MUSTAFA menuduh arwah isterinya terlalu memanjakan SYED FARIZ. Dia pula sibuk bekerja untuk mengumpul kekayaan keluarga. Akhirnya NEK SIAH dipanggil oleh guru disiplin sekolah SYED FARIZ kerana kegiatannya yang terbabit dalam penyalahgunaan ubat batuk. NEK SIAH kesal kerana pihak polis pun turut dating ke rumah untuk menangkap cucunya itu. Rupanya SYED FARIZ terlibat lebih jauh daripada itu. SYED FARIZ telah merogol RUHAIZA dengan bantuan rakan-rakannya. RUHAIZA ditahan di dalam wad manakala SYED FARIZ ditahan di lokap. NEK SIAH dan SYARIFAH FARISYA hanya mampu menangis. Anuariza semakin buntu.
    Ayah RUHAIZA, Khusairi sangat marah dengan keluarga SYED MUSTAFA yang telah mencemarkan maruah anaknya. NEK SIAH cuba mententeramkan Khusairi. Akhirnya SYED MUSTAFA pulang untuk menjamin SYED FARIZ. Dia telah menampar anaknya beberapa kali sehingga berdarah. Anuariza cuba menerangkan masalah SYED FARIZ kepada SYED MUSTAFA. Semua masalah SYED FARIZ diceritakan kepada SYED MUSTAFA. SYED MUSTAFA terdiam dan cuba mencari kesalahannya sebagai bapa yang gagal mendidik anak.
    Akhirnya SYED MUSTAFA menemui ayah RUHAIZA. Dia meminta maaf daripada Khusyairi. SYED MUSTAFA berjanji akan membantu masa depan RUHAIZA. Akhirnya Khusyairi menarik balik tuduhannya terhadap SYED FARIZ. SYED MUSTAFA berjanji akan menjadikan RUHAIZA anak angkatnya dan akan bertanggungjawab sepenuhnya atas perbuatan anaknya SYED FARIZ.
    Sementara itu, ANUARIZA mula menjalankan projek TAMAN FANTASI yang diidam-idamkannya. Dia mahu membantu ekonomi keluarganya dengan meningkatkan pendapatan melalui bidang pertanian.  SYED MUSTAFA berjanji untuk merelisasikan impiannya. Akhirnya, NEK SIAH melamar emak angkat ANUARIZA u tuk dijodohkan dengan anaknya SYED MUSTAFA. Sementara itu, SYARIFAH FARISYA menentang cadangan ayahnya hendak berkahwin dengan SOLEHA kerana dia sudah mulai mencintai ANUARIZA. Dia tidak mahu perkahwinan itu memutuskan hubungan cintanya dengan ANUARIZA. SYARIFAH FARISYA mengambil keputusan nekad dengan melarikan diri dari rumah. Dia ke rumah HAJI LOKMAN dan HAJAH MUNIRAH di Kuala Lumpur.  Dia memberitahu ANUARIZA yang dia berada di sana. ANUARIZA pun bergegas mencari SYARIFAH FARISYA di rumah HAJI LOKMAN. Mereka tertarik dengan keistimewaan ANUARIZA.
    SYARIFAH FARISYA pun pulang ke kampung. Dia mula sedar bahawa seseorang anak perlukan kasih sayang seorang ibu walaupun ibu tiri. Sementara itu, projek TAMAN FANTASI ANUARIZA telah Berjaya menarik perhatian HAJI LOKMAN. Dia bercadang untuk menanam anggur dan menyertai SYED MUSTAFA dalam rancangan membangunkan projek itu.

No comments:

Post a Comment