Photobucket

Thursday, July 28, 2011

FOKUS BM KERTAS 2 SPM 2011....


Soalan 2(b) : Petikan Cerpen

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.


           “ Siew Lan tak suka dia punya anak,” Bibik menerangkan.
           “ Dia mahu kasi orang, tak ada orang mahu. Kalau tak ada orang mahu dia mahu buang  itu budak ,” Bibik menerangkan lagi. Mak Timah terperanjat mendengar penerangan Bibik. Anaknya Khatijah dan Munah, merenggek- renggek lalu menyuruh Mak Timah mengambil budak itu. Timbul rasa kasihan mendengar nasib bayi yang tidak berdosa itu. Munah dan Khatijah terus meminta dia mengambil anak Swee Lan. Sementara itu, hati Mak Timah bertambah belas mengenang budak itu akan dibuang. Dia belas pada kanak-kanak yang tidak berdosa. Mak Timah terfikir, dia akan mendapat pahala jika mengambil budak itu. Pada Mak Timah, jika pandai dibela akan besar juga nanti budak itu. “ Lu, mahu anak Swee Lan, ambillah. Kita kasi, kalau lu mahu. Semua duit angkat sumpah, kita kasi. Kita kasi lagi lu duit satu ratus lima puluh ringgit.” Bibik membuat tawaran seolah-olah menjual beli barang-barang lagaknya. Mak Timah terfikirkan hutang yang sedang ditanggung oleh suaminya. Duit seratus lima puluh ringgit pada masa itu, lumayan betul.

          Ambillah mak, ambillah. Jah nak adik, Jah nak adik!” Khatijah merengek, meminta dia mengambil anak Swee Lan. Mak Timah terfikir pahala yang akan didapatinya. Mak Timah terfikir amal yang bakal dibuatnya. Setelah berunding dengan suaminya, suaminya bersetuju. Setelah pergi ke mahkamah membuat surat sumpah, rasmilah anak Swee Lan menjadi anak angkat Mak Timah. Namanya Zahara binti Muhammad alias Yap Siew Hong. Gelarannya Pungut sahaja.


 (Dipetik daripada cerpen “ Pungut Alias Zahara Alias Yap  Siew Hong ”  dalam Antologi
Dirgahayu Bahasaku, DBP)


(i)                 Siapakah Pungut?  
                                                                                                            [2 markah]

(ii)               Pada pendapat anda, mengapakah Swee Lan tidak mahu membela anaknya?
                                                                                                                        [3 markah]

(iii)             Huraikan satu nilai kemanusiaan yang terdapat dalam petikan di atas dan satu lagi nilai kemanusiaan yang terdapat dalam keseluruhan cerpen ini.
                                                                                                                        [4 markah]




No comments:

Post a Comment