Photobucket

Tuesday, July 19, 2011

Sinopsis Prosa Tradisional Antologi SKSH

HIKAYAT CENDAWAN PUTIH
Kisah ini bermula dengan keadaan RAJA INDERA KEMALA PUTERA yang jatuh sakit selepas berperang sehinggau tubuhnya menjadi kurus kering. Rakyat negeri itu pun semakin sunyi kerana ramai yang mati dalam peperangan tersebut. RADEN KESUMA WATI sangat sedih lalu meminta  ahli nujum melihat keadaan RAJA INDERA KEMALA PUTERA itu. Ahli nujum pun sepakat menyatakan bahawa penyakit raja akan sembuh apabila mendapatkan TELUR BURUNG MERPATI PUTIH YANG BERSARANG DALAM TELINGA NAGA DI ATAS GUNUNG MERAKSA DEWA. Selepas itu ramailah rakyat negeri itu yang keluar mencari telur burung merpati itu namun tiada seorang pun yang berjaya sampai ke tempat itu.
Selain itu, di negeri MELAKA PURA, rajanya yang bernama RAJA SHAH DEWA ALAM bermimpi baginda makan telur burung merpati putih. Maka baginda pun menyuruh segala rakyatnya mencari telur burung merpati putih itu. Namun sampai ke sudah, tiada seorang pun rakyatnya yang berjumpa dengan telur burung merpati putih itu. Puteri baginda yang bernama TUAN PUTERI PELINGGAM CAHAYA sangat sedih dan susah hati. Semasa tidur TUAN PUTERI PELINGGAM CAHAYA bermimpi seorang perempuan tua memberitahunya bahawa tempat burung merpati putih itu di atas GUNUNG MERAKSA DEWA. Dan sarangnya di dalam telinga naga. Selepas terjaga, TUAN PUTERI PELINGGAM CAHAYA menitahkan ahli MANGKUBUMI menyeru sekalian rakyat dan pahlawan terbilang untuk mencari telur merpati putih itu. Sekalian hulubalang memberitahu ahli MANGKUBUMI bahawa mereka baru saja pulang daripada mencari telur burung merpati putih itu yang sememangnya tiada dalam dunia ini. Apabila mengetahui hal itu, PUTERI PELINGGAM CAHAYA pun menitahkan agar ahli MANGKUBUMI menjaga ayahandanya dan beliau sendiri yang keluar untuk mencari telur burung merpati putih itu. Pemergian TUAN PUTERI PELINGGAM CAHAYA disertai oleh tiga laksa rakyat dan seorang menteri yang gagah serta 800 hulubalang yang tahan tetak, tahan gergaji , tahan rendam dan tahan bakar. Mereka pun memulakan perjalanan menuju hutan belantara.
Setelah beberapa lama berjalan, ramailah rakyat dan pengikut TUAN PUTERI PELINGGAM CAHAYA yang mati kerana kelaparan dan tidak cukup tidur. Menyedari hal itu, TUAN PUTERI PELINGGAM CAHAYA menitahkan agar semua rakyatnya kembali ke dalam negeri dan mana-mana yang masih bertahan, bolehlah meneruskan pengembaraan bersama-sama baginda. Namun tidak lama kemudian, semua hulubalang dan rakyat yang mengikut baginda hilang entah ke mana. Tinggallah TUAN PUTERI PELINGGAM CAHAYA seorang yang meneruskan perjalanan. Tujuh hari perjalanan yang tiada arah tujuan itu, TUAN PUTERI PELINGGAM CAHAYA bertemu seorang pemuda tampan dan seekor kuda sedang berehat di bawah pohon beringin. Pemuda lagak hulubalang itu sedang tertidur di atas batu di bawah pohon beringin itu. Di atas dada hulubalang itu ada sebilah keris yang panjangnya 4 hasta. TUAN PUTERI LINGGAM CAHAYA pun mengambil keris itu lalu menikan leher pemuda itu hingga mati. TUAN PUTERI PELINGGAM CAHAYA pun menukarkan bajunya dengan baju hulubalang itu lalu mengambil kuda hitam itu. Dengan gaya seorang lelaki, TUAN PUTERI PELINGGAM CAHAYA menunggang kuda itu selama 4 hari sehingga bertemu sebuah negeri bernamaq KESAMBI PURA. Di negeri itu, TUAN PUTERI PELINGGAM CAHAYA menukar namanya kepada nama lelaki iaitu BANGBANG GAJAH MERTA.
BANGBANG GAJAH MERTA pun menceritakan perihal dia hendak mencari telur burung merpati putih kepada raja negeri KESAMBI PURA. Raja negeri KESAMBI PURA ketika itu sedang mencari menantu untuk puterinya. Oleh itu baginda menjemput BANGBANG GAJAH MERTA untuk menyertai pertandingan mencari menantu bagi puterinya.  Pertandingan itu sangat sukar tetapi amat mudah bagi BANGBANG GAJAH MERTA. Pertandingan itu mensyaratkan MENGAMBIL LIMAU NIPIS DALAM LUBANG TANAH YANG DALAMNYA SEHASTA TETAPI TIDAK BOLEH DIAMBIL DENGAN KAYU ATAU BILAH LIDI TETAPI HANYA DITERIMA JIKA DIAMBIL DENGAN MENJEMPUT LIMAU KASTURI ITU DENGAN 3 JARI. Semua peserta mengaku kalah sehingga tiba giliran BANGBANG GAJAH MERTA.
BANGBANG GAJAH MERTA menuangkan satu kendi air dalam lubang tanah itu maka timbullah buah limau kasturi itu. Dengan menggunakan 3 jarinya, baginda pun menjemput limau kasturi itu lalu diberikannya kepada RAJA KESAMBI PURA. Raja itu pun menyuruh orang menyediakan persiapan perkahwinan puterinya TUAN PUTERI RATNA MELUR dengan BANGBANG GAJAH MERTA tanpa mengetahui sebenarnya BANGBANG GAJAH MERTA juga seorang puteri raja. Akhirnya BANGBANG GAJAH MERTA pun berkahwinlah dengan TUAN PUTERI RATNA MELUR. Selepas berkahwin, BANGBANG GAJAH MERTA pun meneruskan perjalanan mencari telur burung merpati putih. Dalam perjalanannya baginda bertemu dengan seekor singa lalu menggeletarlah badannya. Tetapi singa itu boleh bercakap dan singa itu juga tahu bahawa BANGBANG GAJAH MERTA ialah PUTERI PELINGGAM CAHAYA. Singa itu menyuruh TUAN PUTERI PELINGGAM CAHAYA menunggu sehingga 10 hari lagi di situ kerana anak raja KEMALA PUTERA iaitu RADEN KEMALA NINGRAT akan datang ke situ untuk mengambil telur burung merpati putih. Selepas itu BANGBANG GAJAH MERTApun menukar pakaian perempuan dan duduk di dalam telinga singa itu. (Cerita ini panjang sangat...sambungan kemudian...)

No comments:

Post a Comment