Photobucket

Wednesday, October 14, 2009

PILIHAN KALAU TIADA ORANG JAGA ANAK

GUYS
kadang2 kita terpaksa menghadiri seminar, kursus, mesyuarat dsb. bayangkan kita tidak mempunyai org gaji. kita pulak ada anak yg kecil2 lagi. apa pilihan yang kita ada?
pilihan pertama, ajaklah adik2 kita yang masih bersekolah menengah tinggal dgn kita.
Pilihan kedua, carilah org gaji sementara. pilihan ketiga, konteks bekas anak murid kita utk menjaga anak2 kita. pilihan ke4, minta tolong jiran kita yg tidak bekerja utk menjaga anak2 kita. pilihan ke5, hantar saja anak2 kita yg masih kecil tu ke rumah emak kita or rumah mentua kita.
utk pengetahuan suma, cikgunie telah mempraktikkan semua pilihan di atas. masa kat semenanjung dulu, anak2 cikgunie kecik lagi. kalau ada kursus yang jangkamasanya lama, antar saja umah mak kita, kalau sekejap cikgunie antar umah mak mentua. Tapi kalau anak dah sekolah semua mcm cikgunie sekarang nie, cikgunie bawa adik cikgunie yg masih sekolah (form5) duduk ngan cikgunie. Masa cikgunie kursus minggu nie, tak payah cikgunie ambil org gaji sementara. anak2 cikgunie selesa duduk ngan mak saudara mereka. tentang makan pula, cikgunie order je dari kedai makan n suruh mereka antar kat umah masa anak2 cikgunie balik sekolah. nak pergi sekolah minta tolong jiran yang sama sekolah ngan anak cikgunie tumpangkan. adik cikgunie pulak tumpang cikgu sekolah cikgunie. sebenarnya kita mempunyai banyak pilihan dalam hidup kita. Jadi cikgunie tidak boleh terima bila ada guru2 yg merungut tak dapat pegi kursus or mesyuarat kerana takde org jaga anak. pilihan di tangan kita. pandailah kita mengurus kerjaya n keluarga kita kerana org2 yang berjaya banyak berkorban dalam hidup mereka.

No comments:

Post a Comment