Photobucket

Thursday, December 19, 2013

CORAT CORET KEPUTUSAN PMR

Hari Ini Dalam Sejarah

Seorang anak murid Cikgunie calon PMR 2013, sebak dan tidak dapat menahan tangisan apabila melihat keputusan PMR yang diterima jam 10 pgi tadi. Calon ini sentiasa berusaha keras dan tidak pernah ponteng sekolah. Beliau juga tidak pernah membuang masa dengan sia-sia. Masanya diisi dengan belajar dan menelaah mata pelajaran sepanjang hari. Jarang sekali meninggalkan solat dan sentiasa menunaikan solat pada awal waktu. 

Jadi apabila melihat keputusan PMR 5B dan 3C tentulah sesuatu yang amat mengecewakan. Beliau tahu bukanlah itu harapannya setelah bertungkus lumus belajar selama 3 tahun ini. Cikgunie juga pernah menjadi pelajar. Jadi, Cikgunie amat memahami perasaan beliau. Rasa kecewa dan marah menguasai diri. Kenapa dan mengapa? Hanya satu sahaja jawapan kepada persoalan beliau. Itulah takdir Tuhan. Sebenarnya Allah mempunyai perancangan yang lebih baik untuk kita. 

Tangisan Nur Syafikah Anuar Shah dalam pelukan Cikgunie selama 30 minit masih lagi terasa hingga saat ini. Panas air mata yang membasahi bahu Cikgunie masih terasa.Dalam sedu sedan tangisannya, Nur Syafikah melepaskan apa yng terbuku di sudut hatinya. Nasihat Cikgunie, selepas ini Cikgunie akan memohon untuk menyemak semula keputusan 5 mata pelajaran Nur Syafikah dengan Lembaga Peperiksaan. Natijahnya itulah kenapa kerajaan mahu menghapuskan PMR dan menggantikan dengan PBSMR agar anak-anak dan ibu bapa tidak tertekan setiap kali menjelang pengumuman keputusan peperiksaan. 

Ibu bapa yang anak-anak mereka termasuk dalam golongan 30,988 mendapat semua A, Cikgunie ucapkan tahniah, manakala calon atau anak-anak yang termasuk dalam golongan 428,000 lebih tu, Cikgunie ucapkan tahniah juga. Tidak mendapat semua A bukan beerti kita tidak pandai. Mendapat semua A pula bukan menunjukkan mereka terlalu pandai. Sebenarnya itulah ketentuan Allah dalam memberikan rezeki kepada setiap hambaNya. Maka kita perlu sentiasa bersyukur dengan apa yang kita miliki.

No comments:

Post a Comment