Photobucket

Tuesday, December 31, 2013

OH, SEKOLAH MENENGAH SAINS LABUAN!!!!!!!

Kenapa perlu ada sistem peperiksaan?
Kenapa perlu ada kedudukan dalam kelas dan kedudukan dalam tingkatan untuk murid-murid Menengah Atas kalau murid-murid akan duduk dalam kelas yang sama walaupun kedudukan dalam tingkatan adalah sangat baik? 

Contohnya anak Cikgunie yang masih berada dalam kelas yang sama walaupun dalam ranking sekolah di tangga 40. Sekurang-kurangnya anak Cikgunie ditempatkan di kelas kedua terbaik dan bukannya di kelas paling akhir. Kalau hendak meletakkan anak Cikgunie di kelas paling akhir, biarlah dia berada di ranking ke 80 atau ke 100. Jadi, apa gunanya peperiksaan akhir tahun????

Adakah kerana guru penyelaras tingkatan "copy paste" nama murid atau ada sistem yang tersembunyi? 
Sebagai ibu bapa Cikgunie sangat kecewa. Awal tahun ini Cikgunie sudah memaklumkan kepada pentadbir kenapa dengan keputusan yang agak bagus, anak Cikgunie ditempatkan di kelas paling akhir? 
Jawapan pentadbir tersebut ialah supaya seimbang antara pelajar yang dapat 4A dalam PMR dengan pelajar yang cemerlang. Mengikut pentadbir itu, pada tahun 2014 baru mereka akan screaming murid-murid ikut pencapaian dalam peperiksaan. 
Namun, inikah yang dikatakan screaming murid-murid jika murid yang pandai dan sederhana dikumpulkan di dalam satu kelas? Patutlah SM Sains Labuan tidak dapat bersaing dengan sekolah-sekolah berasrama penuh yang lain. Kenyataan ini pedas? Tepuk dada tanya selera kerana sebagai ibu bapa, kita mengharapkan yang terbaik untuk anak-anak kita kerana SPM ialah penentu masa hadapan seseorang. SPM bukan penilaian seperti PMR bahkan ia adalah peperiksaan dan Sijil akan dikeluarkan untuk diguna pakai dalam semua permohonan mendapatkan pekerjaan atau penempatan ke Institusi Pengajian Tinggi Awam.

(NOTA : JAM 4 PETANG TADI CIKGUNIE SUDAH MINTA PENJELASAN DARIPADA PIHAK SM SAINS LABUAN DAN MEREKA MEMBERITAHU KELAS DIKEKALKAN SEPERTI TAHUN LEPAS. WALAU BAGAIMANAPUN, ADA BEBERAPA ORANG MURID YANG MOHON TUKAR KELAS. CIKGUNIE JUGA ADA MEMOHON UNTUK MENUKARKAN KELAS ANAK CIKGUNIE. INSYA ALLAH AKAN DIPERTIMBANGKAN)

Cikgunie menulis bukan untuk mengaibkan sesiapa tetapi untuk menegur kesilapan yang mungkin tidak disedari pihak pentadbir dan bukan juga untuk menyalahkan sesiapa. Lagipun Cikgunie menegur sebagai ibu bapa murid dan bukannya atas tiket guru. 

Lazimnya, sebagai guru, banyak pantang larang yang boleh, tidak boleh, patut dan tidak patut dilakukan. Habis, guru bukan manusiakah yang tidak boleh mengkritik, tidak boleh buat silap dan sebagainya? Jadi, jika sebagai guru kita buat silap, perlu ada pihak untuk menegur dengan ikhlas dan bukan mengata di belakang. Jika tidak, sampai kiamat pun pihak yang buat silap tidak tahu apa kesalahan dan kesilapan yang telah mereka lakukan. Tetapi janganlah sampai menyampaikan berita yang tidak dipastikan kesahihannya seperti apa yang sampai kepada Cikgunie dari warga SM Sains sendiri petang tadi.

Cikgunie tidak marah malah berterima kasih kerana ada pihak yang mempersoalkan tindakan Cikgunie. Apa yang ingin Cikgunie jelaskan, khabar angin itu tidak benar sama sekali. Tetapi kerana ada pihak yang sudi bertanya untuk mendapatkan kepastian, Cikgunie menafikan kerana tidak mungkin Cikgunie begitu hebat seperti didakwa....

Khabarnya, kononnya, Cikgunie menangis lepas kena marah dengan pengetua, lari ke airport dan ambil penerbangan ke putrajaya pada jam 6 petang. Selepas itu suami Cikgunie pergi ambil kereta yang Cikgunie tinggalkan di airport jam 7 malam. 

Kalau cikgu-cikgu SM Sains hebat, mereka boleh analisis berita itu dengan berfikir secara logik. Pertama, adakah penerbangan dari Labuan ke KLIA jam 6 petang? Kedua, dapatkah kita menaiki kapal terbang tanpa menempah tiket terlebih dahulu? Ketiga, bagaimana Cikgunie boleh turun di putrajaya malam-malam buta? 

Sedangkan apa yang berlaku ialah Cikgunie ada taklimat di jabatan sehingga jam 5 petang pada hari tersebut. Esoknya ada kursus di KK. Oleh itu, Cikgunie kena bertolak ke KK pada petang itu juga. Penerbangan Cikgunie sepatutnya jam 7.30 malam tetapi kerana cuaca buruk, flight ditunda pada jam 9.30 malam. Cikgunie tak pergi sendiri ke air port tetapi dihantar oleh suami Cikgunie. Selepas balik dari KK, barulah Cikgunie pergi ke KL. Jadi, moral of the story, analisis terlebih dahulu apa-apa khabar angin yang kita terima sebelum menyampaikan kepada orang lain. Setiap orang melakukan kesilapan, jadi terimalah teguran dengan hati terbuka....


No comments:

Post a Comment