Photobucket

Sunday, November 14, 2010

MODUL MENJAWAB KERTAS 2 BM

DISEDIAKAN OLEH : PUAN RUSNI BINTI AHMAD

PEMBAHAGIAN MARKAH : 130 MARKAH

SOALAN 1 Rumusan Karangan (30m)

SOALAN 2 Pemahaman Komsas (35m)

SOALAN 3 Kemahiran Tatabahasa (30m)

SOALAN 4 Novel(15m)

Rumusan

  • Jawab soalan ini dulu kerana inilah lubuk markah.
  • Saya cadangkan 10 patah kata untuk pendahuluan, 70 kata untuk isi tersurat, 25 patah kata untuk isi tersirat dan 15 patah kata untuk kesimpulan. Rancang perenggan anda dengan teliti.
  • Untuk pendahuluan, sila semak kata-kata sinonim untuk faktor, kepentingan, kesan dan sebagainya. Apakah makna perkataan ini? Natijah, kekangan, kemaslahatan, manfaat, gejala, strategi. Sila cari makna yang tepat daripada kamus dewan.
  • Mulakan isi tersurat dengan (rujuk soalan, katakanlah faktor) Salah satu faktor keracunan makanan ialah (isi pertama). Selain itu, (isi ke-2), Seterusnya, (isi ketiga), Seperkara lagi, (isi ke-4), malahan (isi ke-5). Di samping itu(isi ke-6) dan juga, (isi ketujuh). Justeru bukan penanda wacana.
  • Kalau isi tersurat sudah ditulis 6 isi, kira jumlah perkataan. Kalau baru 60 perkataan, anda boleh tambah satu isi lagi. Kalau sudah 65 ke atas, semak semula isi kalau-kalau ada perkataan yang tak perlu untuk dibuang dan boleh tambah satu isi lagi. Kalau tidak, ada teruskan saja ke perenggan seterusnya iaitu menuliskan isi tersirat.
  • Mulakan isi tersirat dengan menuliskan kembali soalan untuk isi tersirat. Contohnya usaha-usaha untuk mengatasi keracunan makanan. Contoh: Usaha-usaha untuk mengatasi keracunan makanan ialah (isi 1) dan (isi 2). Kalau belum cukup 25 patah kata, boleh tambah isi lagi. Selain itu, (isi 3). Jangan tulis isi tersirat melebihi 3 ayat atau 3 isi.
  • Kesimpulan hendaklah satu ayat sahaja yang terdiri daripada 2 unsur. Unsur pertama ialah cadangan anda iaitu apa/siapa yang patut melakukan sesuatu. Unsur kedua ialah mengapa cadangan itu patut dilaksanakan/kesan daripada cadangan itu. Contoh: Kesimpulannya, semua pihak harus bekerjasama untuk mengelakkan keracunan makanan (unsur pertama) agar keselamatan awam terjamin. (unsur kedua).
  • Kira semula jumlah perkataan dan kalau sudah berpuas hati, tuliskan jumlah perkataan yang benar di bawah rumusan anda. Jangan sesekali menulis jumlah mengikut andaian sahaja.
  • Ingat, di samping itu dikira 2 perkataan. (di dan ke tidak dikira) Nama khas, walau panjang mana sekalipun dikira 1 perkataan dan kata ganda juga 1 perkataan.

PERATURAN MERUMUS

i. Proses mencari dan mengenal pasti isi-isi utama dalam petikan

ii. Proses mengasingkan isi utama dan isi sampingan, huraian dan

bukti

iii. Panjang rumusan mestilah mematuhi arahan ( tidak melebihi

120pp)

iv. Jumlah isi minimum ( tersurat dan tersirat ialah lapan dan boleh

ditulis lebih asalkan tidak melebihi jumlah patah kata

v. Boleh memetik ayat dalam petikan, asalkan tidak disalin secara

terus.

vi. Rumusan sebaik-baiknya ditulis dalam 4 perenggan , iaitu

perenggan pendahuluan, isi tersurat, isi tersirat dan kesimpulan.

CONTOH SOALAN

ARAHAN SOALAN : Baca petikan dengan teliti, kemudian buat rumusan tentang faktor-faktor penderaan pembantu rumah dan kesan penderaan terhadap mereka

CONTOH PENDAHULUAN

1. Menulis frasa pendahuluan

CONTOH
: Petikan membincangkan/ atau membicarakan/ atau menyatakan.

Sinonim : Petikan membincangkan punca-punca/ sebab- sebab penderaan pembantu rumah di negara kita pada masa kini (KATA KUNCI FOKUS UTAMA)

ATAU

Tema : Petikan membincangkan perkara-perkara yang mendorong majikan mendera pembantu rumah mereka di negara ini.

CONTOH ISI TERSURAT

Isi tersurat

a. Isi tersurat merupakan isi yang terdapat secara langsung dalam petikan memenuhi arahan soalan / tugasan pertama.

b. Jika arahan soalan adalah faktor.....maka isi tersurat mestilah berkaitan dengan faktor.

c. Pelajar dilarang menyalin bulat-bulat atau keseluruhan ayat daripada petikan. Calon mesti menggunakan ayat sendiri dengan membuat sedikit pengubahsuaian daripada ayat asal.

d. Beberapa ayat boleh digabungkan dalam ayat majmuk tetapi mesti lengkap dan tidak boleh melebihi 2 isi dalam 1 ayat.

CONTOH ISI TERSIRAT

a. Isi tersirat merupakan ulasan yang munasabah terhadap unsur kedua /kata tugas kedua dalam arahan soalan

b. Sekiranya unsur isi tersirat dalam arahan soalan kedua.... kesan-kesan.. maka pelajar hendaklah menulis kesan yang munasabah.

Contoh :

Penderaan menyebabkan pembantu rumah mengalami tekanan jiwa/ perasaan (kesan)

c. Jumlah isi tesirat adalah 2 atau 3 isi, tetapi markah maksimum hanya 4 markah.

CONTOH PENUTUP

a. Dalam bahagian ini, pelajar mesti mengemukakan 2 unsur yang dapat menyimpul / merumus petikan

b. Unsur pertama ialah menyatakan cadangan/ saranan terhadap isu..... dengan ditandakan dengan kata... mestilah / haruslah / hendaklah.

c. Unsur kedua ialah menyatakan harapan / penyelesaian terhadap isu. Harapan ini ditandakan dengan kata ... agar / supaya

Contoh :


Kesimpulannya, kerajaan hendaklah membendung masalah penderaan pembantu rumah dengan segera agar hak-hak mereka dapat dilindungi
( kesan merupakan isi tersirat )

FORMULA: 4 PERANGGAN ( PSTK )

Petikan membincangkan ( Sinonim kata kunci focus utama)........................

Antara ( Kata tugasan Isi Tersurat ) ialah/ adalah.........S1................... ( dan )......... S2 ................ . Selain itu, ………S3………… serta ……… S4………… Di samping itu, ……………….. S5…………. dan …………S6……………………

Antara ( kata tugasan Isi Tersirat ) ialah/ adalah………………T1………………................. (dan)……………............. T2 ................................................

Kesimpulan . Pihak sasaran mestilah/ haruslah ( cadangan menyokong/ membanteras/ menangani terhadap isu ) supaya/ agar ( kesan/ alasan ) isi tersirat.

( 120 patah kata )

Contoh Latihan rumusan.

Baca petikan di bawah ini dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang punca-punca kekaburan pelajar terhadap mata pelajaran KOMSAS dan langkah mengatasinya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 pata kata.

Niat untuk memupuk minat dan memperkenalkan bahan kesusasteraan Melayu kepada para pelajar bermula dari Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima merupakan objektif yang sungguh wajar dan baik. Hal ini bermakna Kementerian Pelajaran Malaysia sedar bahawa karya sastera berisi dengan nilai-nilai murni, bukan lagi berisi dengan cerita-cerita fantasi yang dapat menyesatkan pembaca. Karya sastera penuh dengan cerita dan teladan yang dapat dijadikan pengajaran.

Walaupun usaha ini adalah wajar tetapi persoalannya yang timbul adalah sejauh manakah kelancaran pelaksanaan pengajaran tersebut? Persoalan ini tidak sewajarnya diremehkan oleh semua pihak, khasnya pihak Kementerian Pelajaran. Hal ini demikian kerana ada sesetengah guru yang mengajarkan Komponen Sastera( KOMSAS) dalam Bahasa Melayu masih kabur dengan kaedah pengajaran mereka. Mereka tidak tahu cara untuk mengajarkan mata pelajaran tersebut mengikut cara yang sepatutnya seperti kehendak sukatan pelajaran. Sebagai akibatnya, KOMSAS diajarkan secara semberono dan menyebabkan para pelajar menjadi bingung dengan situasi ini lalu timbullah perasaan bosan terhadap mata pelajaran tersebut.

Lebih malang lagi, apabila sesi ceramah yang diadakan dengan tujuan untuk memudahkan tugas guru tidak menepati kehendak para guru. Kebanyakan sesi ceramah yang diadakan kurang menyentuh kaedah pengajaran KOMSAS secara spesifik kepada para guru. Ceramah yang disampaikan lebih ke arah isi kandungan secara melalut-lalut hingga menakut-nakutkan para guru dan pelajar. Hal yang demikian menyebabkan para guru tidak berpuas hati terhadap isi ceramah yang disampaikan itu. Situasi ini akan menyemarakkan kekaburan para guru untuk mengajarkan mata pelajaran tersebut.

Keadaan ini akan bertambah kronik apabila masa yang diperuntukkan tidak mencukupi. Hal ini demikian kerana terlalu banyak bahan yang hendak diajarkan oleh guru atau dibaca oleh para pelajar.Justeru, guru-guru tidak sempat untuk mengajarkan KOMSAS mengikut masa yang telah ditetapkan. Walhal, semua sedia maklum bahawa tugas para guru bukan setakat mengajar, malahan merangkumi pelbagai tugasan termasuklah memantau aktiviti kokurikulum, bidang perkeranian, dan bidang perkebunan. Ada sesetengah pendapat yang menyarankan agar para guru mengajarkan mata pelajaran tersebut secara sistematikdengan menghadirkan diri dalam kursus-kusrsus yang dirancang. Selain itu, ada para cendiakawan yang mengesyorkan agar guru sastera diberi keutamaan untuk mengajarkan komsas. Cadangan ini memang ada kebaikannya tetapi kekangannya ialah guru tersebut mengajarkan KOMSAS melebihi sukatan yang sepatutnya. Tegasnya, mereka mengajarkan KOMSAS seperti mengajarkan mata pelajaran sastera tulen. Lebih mendukacitakan lagi apabila banyak pelajar kini kurang berminat untuk membaca. Hal ini akan memberikan impak dari sudut pencapaian keputusan pepriksaan nanti.

Tugas para guru tidak dapat menghabiskan sukatan kerana terpaksa menghadiri kursus-kursus yang dianjurkan oleh pihak jabatan dan kementerian. Mereka terkapai-kapai dalam pengajaran dan pembelajaran kerana terdesak memenuhi kehendak sukatan pembelajaran dalam masa yang singkat. Malahan ada juga sikap sesetengah guru yang mengambil sikap sambil lewa dalam hal ini. Mereka sengaja mengajarkan tajuk-tajuk tertentu saja sesuai dengan kefahaman dan kehendak atau nalurinya. Lebih menghambarkan lagi apabila ada sesetengah penceramah yang mengesyorkan tajuk-tajuk tertentu saja yang perlu diajarkan kerana berkemungkinan keluar dalam peperiksaan sebenar. Oleh itu, pihak kementerian haruslah memandang serius tentang hal ini dan mengambil tindakan susulan dengan segera agar kekangan ini dpat ditangani.

( Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana KOMSAS

Perlu Diajarkan Lebih Sistematik, Berita Harian.)

Isi tersurat ( S )

1. Sesetengah guru yang mengajar Kompenan Sastera (KOMSAS ) dalam bahasa Melayu masih kabur dengan kaedah pengajaran mereka.

2. Sesi ceramah yang diadakan dengan tujuan untuk memudahkan tugas guru tidak memepati kehendak para guru.

3. Masa yang diperuntukkan untuk mengajar Komponen Sastera ( KOMSAS ) tidak mencukupi.

4. Guru sastera yang mengajar komsas melebihi sukatan.

5. Banyak pelajar yang kurang berminat untuk membaca.

6. Pihak guru tidak dapat menghabiskan sukatan kerana terpaksa menghadiri kursus.

7. Sesetengah guru mengambil sikap sambil lewa dalam hal ini.

8. Sesetengah penceramah mengesyorkan tajuk- tajuk tertentu saja yang perlu diajar.

ISI TERSIRAT ( T )

1. Guru – guru yang mengajar Komsas perlu diberi ceramah oleh penceramah yang pakar dalam bidang komsas.

2. Para guru perlu mengubah teknik dan kaedah yang berkesan.

3. Para guru tidak seharusnya menganggap pengajaran komsas sebagai satu beban.

4. Pelajar perlu menanam minat membaca karya kreatif.

5. Sukatan pelajaran Bahasa Melayu dan komsas perlu disusun semula.

CONTOH JAWAPAN RUMUSAN


Petikan membincangkan faktor-faktor kekaburan pelajar terhadap mata pelajaran Komponen Sastera ( KOMSAS ) .

Antara puncanya ialah sesetengah guru yang mengajar KOMSAS dalam Bahasa Melayu masih kabur dengan kaedah pengajaran mereka dan sesi ceramah yang diadakan dengan tujuan untuk memudahkan tugas guru tidak menepati kehendak para guru. Selain itu, masa yang diperuntukkan tidak mencukupi serta guru sastera mengajar komsas melebihi sukatan. Di samping itu, banyak pelajar yang kurang berminat membaca dan sesetengah guru mengambil sikap sambil lewa dalam hal ini.

Antara langkahnya ialah para guru Bahasa Melayu perlu diberi ceramah oleh penceramah yang pakar dalam bidang Komsas dan guru-guru tidak seharusnya mengangap pangajaran KOMSAS sebagai satu beban.

Kesimpulannya, guru perlu lebih kreatif dalam pengajaran KOMSAS agar para pelajar tertarik dengan pengajaran tersebut.

(117 patah kata)

No comments:

Post a Comment